Teman teman Blogger

Bonda uminas Hajjah Khatijah Awang telah meninggal dunia pada hari Khamis 3.25 pagi 19hb Mei 2011. Hadiahkan Al Fatihah dan doa moga arwah sentiasa dilapangkan dan ditempatkan bersama hamba hambaNya yang soleh dan solehah. Moga Allah membalas kebaikan kalian dengan ganjaran pahala yang berlipat ganda. Al Fatihah.

Selasa, 9 Mac 2010

Air Sebagai Perakam Suara Terbaik

Setiap kali kita rasa dahaga, kita pastinya akan mendambakan air yang sejuk menusuk ke esofagus. Terasa nyaman sekali jika pada hari yang panas terik, kita dapat berendam di dalam air yang sejuk dan jika sejuk berendam dalam air panas.

Dari sudut sains pula, air amat penting sebagai pelarut terbaik bagi kebanyakan bahan kimia, baik di dalam operasi makmal ataupun secara semulajadi. Contohnya, larutan-larutan akues dalam makmal semuanya menggunakan air sebagai pelarut.

Dari segi anatominya pula, air merupakan medium tindakbalas kimia dalam badan manusia yang juga berfungsi sebagai penyejuk badan. Begitulah hebatnya ciptaan Allah yang bernama H2O ini. Kombinasi hidrogen dan oksigen mampu untuk menjelajah dari sekecil-kecil rongga hingga seluas-luas muka Bumi ini. Mana tidaknya, airlah yang menguasai dunia.

Pada mata kasar ia nampak lembut, lemah gemalai dengan aliran yang menyenangkan. Tapi juga boleh menyebabkan malapetaka yang dasyat sehingga tidak mampu dibendung manusia. Ia juga boleh diangkut ke langit dengan kuantiti yang amat banyak hingga mampu menenggelamkan perkampungan manusia. Itulah kuasa Allah pada air.

Kali ini, saya ingin membawa para pembaca meneroka dengan lebih jauh lagi dalam skop yang lebih halus. Perkara utama yang saya ingin utarakan ialah pemerhatian terhadap air secara nano terhadap molekul air yang sangat lembut jiwanya dan sebagai pendengar yang baik.

Profesor Masaru Emoto dari Jepun yang merupakan seorang pengkaji air telah mengakui akan kekuasaan Maha Pencipta. Beliau yang asalnya seorang berfahaman Atheis dan pemikir bebas akhirnya percaya akan kekuasaan Pencipta.. Dengan menggunakan mikroskop khas untuk melihat molekul air, beliau telah menyingkap rahsia kejadian air, yang seolah-olah berperasaan, dan boleh mendengar. Mari kita lihat hasil pemerhatian beliau.

Gambar di sebelah menunjukkan molekul air zam-zam, air terbaik di dunia. Molekul air bersimetri ini umpama kristal dengan bucu-bucunya yang menjadi tapak tindakbalas menjadikannya bahan pelarut terbaik untuk badan manusia. Sukar untuk saya terangkan apa fungsi bucu kristal pada molekul ini kerana ia memerlukan satu penjelasan yang amat panjang. Tetapi, kesimpulan yang boleh saya berikan ialah, bucu itu sebenarnya boleh menarik seperti magnet, bahan-bahan kimia yang tidak diperlukan oleh badan.


Gambar di atas pula menunjukkan perbandingan antara pembentukan molekul air yang dibaca dengan ayat-ayat Al-Quran dan kata-kata kesat. Gambar di sebelah kiri merupakan gambar molekul air yang diperdengarkan dengan ayat Al-Quran. Molekul-molekul yang terbentuk adalah berbentuk bunga-bunga kristal. Manakala di sebelah kanan pula ialah gambar molekul-molekul air yang di hamburkan kata-kata kesat dan sumpah seranah. Bentuk molekul air serta merta berubah dan kelihatan hancur lebur strukturnya.

Oleh itu, dinasihatkan agar kita membaca ayat-ayat suci Al-Quran sebelum minum. Inilah satu lagi bukti kehebatan ciptaan Allah. Air sebagai Walkman semulajadi.






Akademik Fisabillah

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Blog Archive