Teman teman Blogger

Bonda uminas Hajjah Khatijah Awang telah meninggal dunia pada hari Khamis 3.25 pagi 19hb Mei 2011. Hadiahkan Al Fatihah dan doa moga arwah sentiasa dilapangkan dan ditempatkan bersama hamba hambaNya yang soleh dan solehah. Moga Allah membalas kebaikan kalian dengan ganjaran pahala yang berlipat ganda. Al Fatihah.

Rabu, 12 Ogos 2009

Tinta Kenangan Institut Berakan

(Klik gambar untuk lebih jelas)

Himpunan Bekas guru Dan pelajar Intitut Berakan/Maahad Tahfiz Wal Terbiyyah pada Ahad 09.08.09. Rasa syukur dan gembira kerana berkesempatan bertemu kembali dengan bekas guru dan teman yang pernah bernaung di bawah satu institusi pendidikan. Walaupun agak terkilan kerana teman yang pernah akrab dulu tidak hadir sama,namun terubat juga rindu melihat wajah wajah bekas guru yang telah banyak menabur budi dalam dunia pendidikan.

Antara pengasas Institut Berakan(IB) ustaz Abu Bakar chik(ABC),Ustaz Abu Bakar Abdullah(ABA),cikgu Safinah dan cikgu Raja Hindun.Ustaz Awang,Cikgu Li,Ustaz Hamdan,cikgu Mat Mina,ustaz Zahid dan ustaz Mat Yaakob. Sejujurnya merekalah yang telah memberi didikan,tarbiyyah dan membimbing ke jalan perjuangan.

Masih terasa suasana belajar di IB. Walaupun hanya sebuah bangunan yang kayu dengan serba kekurangan namun ilmu dan pengalaman yang digarap sangat berharga. Bilik perpustakaan yang kecil. Kelas dengan kerusi dan meja kayu. Bersebelahan pula dengan bukit. Laluan ke kelas belakang dengan menyusuri tepi bukit. Kerap kali tamrin diadakan dan setiap pelajar wajib menghadirinya. Masih ingat lagi saat masak kawah dengan dapur kayu. Lauknya hanya ikan keras ekor (cencaru)kering dan sayur air kangkung tapi cukup menyelerakan.Tamrin 3 hari 2 malam,selalunya malam pertama memang tak tidur. Bukan tahajjud sangatpun tapi sembang yang lebih.

Disiplin di IB sangat ketat. Etika pakaian sentiasa dijaga. Kelebihan di IB,disiplin dipantau bukan saja di kawasan sekolah tapi juga di luar sekolah. Sentiasa ada mata mata yang memerhati dan melaporkan pada guru disiplin yang waktu itu dipegang oleh Ustaz Awang.

Hari Jumaat kalau tak pulang ke kampung,destinasi wajib adalah Rusila. Keluar awal pagi dengan kawan kawan mengejar bas ke Rusila. kalau lambat sampai,alamak terlepaslah nak sarapan pagi nasi dagang di warung tepi masjid sebab bila kuliah Tok guru bermula semua gerai akan ditutup.Terpaksalah menunggu selepas kuliah untuk sarapan. Dah habis kuliah Tok Guru,sessi ronda ronda di gerai geraipun bermula.Beli hanya yang betul betul perlu saja,maklum masih belajar manalah ada duit. Agak agak dah reda kesesakan kereta barulah kami ke hentian bas menunggu bas untuk balik ke rumah sewa.

Selalunya kami balik memang berkumpulan. Kenangan yang tak mungkin dilupakan,kami selalu terserempak dengan 'Pok DO' seorang yang sakit mental (gila). Kadang kadang dia mengacah saja,kadang kadang dia betul betul kejar kami,apa lagi buka langkah seribu. Masing masing bertempiaran lari,jarak 1KM dari bas berhenti dengan rumah kami membuatkan kami betul betul jadi pelari marathon. Dah sampai di rumah masing masing berebut nak masuk dulu. Cemas dan lucu. Bayangkan berlari dengan jubah dan tudung labuh.

Cikgu Safinah selalu mengajak ke surau atau masjid dengan keretanya. Kadang kadang kami berebut nak ikut tapi selalu juga bertolak tolak siapa yang kena ikut cikgu Safinah. Bila ada ceramah,kami berebut rebut nak ikut. Entah apalah bezanya kuliah dengan ceramah tapi bila ada ceramah memang semangat berkobar kobar. Itulah antara kenangan berharga waktu di IB.

1991 tahun yang tragis bagi IB dan kami yang mengenali IB. Tahun IB dirobohkan oleh kerajaan BN. Dirobohkan dengan ganas dan paksaan. Semua isi IB dilanyak jentolak samada buku sekolah,buku agama atau al Quran. Cubaan BN untuk mematikan pusat pendidikan yang mendidik anak anak muslim mengenali perjuangan. Namun mereka merancang,Allah jua merancang Dan perancangan Allah adalah lebih baik. IB yang dirobohkan,MTT pula yang bangkit. Mana mungkin ilmu Allah nak dipadamkan. MTT akan menyambung perjuangan IB dalam mendidik anak anak muslim mengenali perjuangan dan bersama sama dalam perjuangan mendaulatkan khalimahNya.

Titisan air mata Ustaz ABC sewaktu memberikan ucapan membangkitkan rasa pilu semua yang hadir. Apatah lagi dengan kehadiran Tuan Guru Haji Hadi yang walaupun uzur tapi berusaha juga untuk bersama sama dalam majlis tersebut. Besarnya harapan agar 20,000 bekas pelajar IB/MTT diharap dapat memberikan sumbangan dalam memajukan MTT.

Buat rakan rakan yang dah lama tak bersua dan hilang khabar berita..ilmu dah diberi,pengalaman dah diperolehi,jalan perjuangan dah ditunjukkan..rugilah kalau tidak terjemahankan ilmu dan pengalaman itu dalam realiti perjuangan. Walaupun kita dah tak bersama dalam perjalanan hidup kita tapi harapnya kita masih bersama dalam wadah perjuangan. Buat semua guru guru IB jutaan terima kasih kerana telah memberikan mutiara kehidupan yang berharga buat kami. Pengorbanan dan jasa bakti kalian yang sanggup mengenepikan wang ringgit demi mengharapkan keredhaan Allah sangat sangat dihargai. Kalian adalah permata dan doa ribuan bekas pelajar kalian akan sentiasa mendoakan kesejahteraan kalian. Moga segala jerit perih,air mata dan titisan keringat warga IB/MTT akan menjadi saksi di hadapan Allah nanti.
Salam Ukhuwwah..

3 ulasan:

Unknown berkata...

Salam,apa khabar,saya dah kembali ke blog,minta maaf menyepi lama,lama saya tak tulis di ruang komen ini.hu3o...terima kasih...

uminas berkata...

Wsalam. welcome back..Trima kasih masih sudi ziarah..

ADA berkata...

Salam ukhuwwah! sy juga bekas pelajar IB walaupun tak smpat merasa jerit perih menentang kezaliman kuasa BN namun berada di IB memberikan seribu rasa dan meninggalkan kenangan yang kekal di ingatan, paling penting didikan yg diperolehi di IB benar-benar memanusiakan saya.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Blog Archive