Teman teman Blogger

Bonda uminas Hajjah Khatijah Awang telah meninggal dunia pada hari Khamis 3.25 pagi 19hb Mei 2011. Hadiahkan Al Fatihah dan doa moga arwah sentiasa dilapangkan dan ditempatkan bersama hamba hambaNya yang soleh dan solehah. Moga Allah membalas kebaikan kalian dengan ganjaran pahala yang berlipat ganda. Al Fatihah.

Jumaat, 21 Ogos 2009

Ahlan wa Sahlan ya Ramadhan...

Esok bermula 1 Ramdhan. Selamat berpuasa buat semua teman teman blogger dan pengunjung setia blog ini. Alhamdulillah kerana kita masih diberi kesempatan untuk menikmati keindahan Ramadhan. Sama samalah kita bersihkan hati dan mantapkan diri untuk menyambut kemuliaan Ramadhan. Bulan penuh keberkatan. Bulan yang di dalamnya dijanjikan ganjaran pahala yang berlipat ganda. Bulan marfirah. Bulan Lailatul Qadar.

Moga diberi kemudahan dan keringanan untuk sama sama kita melipatgandakan amalan kita. Bukan melipat gandakan makanan di atas meja. Masyarakat kita dah menjadi seperti satu kewajipan untuk memenuhkan meja dengan makanan. Sampai kadang kadang tak tahu nak dicapai yang mana satu. Kadangnya bukan anak anak yang nak sangat tapi mak ayah yang lebih.


Makan punya makan sampai maghrib di hujung waktu. Bila terawih imam dah nak habis Al Fatihah,kita baru angkat takbir..nak jimat dan nak untung...Sampai time moreh,semangat datang balik..anak anak tengok tauladan yang mak ayah bagi..bila anak anak ikut..marah pulak..ikut perangai sapa ni??Ntah bila nak berubah..

Puasa ni kadang kadang kita boleh lihat darjat seseorang. Yang kaya berbuka di hotel hotel.
Yang VIP sikit hari hari ada majlis berbuka puasa..Yang sederhana di rumah tapi makanan sampai tak muat meja..yang miskin kekadang berbuka nasi putih dan ikan kering. Anak anak yatim???

Baru baru ini saya bermimpi ke tempat anak anak yatim. 30 anak yatim berkongsi semangkuk sadin. Dalam mimpi tu,saya bawa 2 orang anak. Kerana lapar,anak saya makan nasi dengan lauk sadin tu..sementara anak anak yatim tu melihat saja. Mereka beritahu saya itu saja lauk yang mereka ada untuk dikongsi seramai 30 orang..di wajah mereka nampak garis kesedihan. Dalam mimpi tu,saya ke kedai mencari barang keperluan mereka untuk diganti dengan sadin yang anak saya makan. Dan mimpi saya berakhir di situ.

Puas saya berfikir apa maksud mimpi saya.. Bila saya ceritakan pada suami. Suami saya tanya balik..ingat tak Ramadhan tahun lepas berjanji nak bagi sedeqah pada satu keluarga yatim. Baru saya teringat. Memang Ramadhan tahun lepas saya berniat untuk bersedeqah pada sekeluarga anak yatim. Ibunya teman sekolah saya dulu. Suaminya seorang pendidik dan meninggal sewaktu berkursus di sekolahnya. Anak anaknya seramai 9 orang. Yang sulung kalau tak silap baru tingkatan 5 dan yang bongsu seusia dengan anak saya 5 tahun. ibunya tak berkerja dan setelah kematian suaminya dia hanya berniaga tepi jalan. Dia juga menjaga ibu mertuanya. Sebelum raya tahun lepas,saya cuba hubungi dia. Namun handphone dan telefon rumahnya tak berjawab. Saya tak dapat hubungi dia hingga sebulan yang lalu. Suami saya berkata mungkin Allah nak supaya saya tunaikan niat yang tertangguh itu. Ya Allah,besarnya Kasih sayang Allah untuk mengigatkan saya yang kealpaan. Ini kerana selama ini,saya merasakan seolah olah saya berhutang dengan teman saya ini. Rupanya rasa berhutang yang dah hampir dilupakan itu diingatkan balik melalui mimpi dan mesti ditunaikan. dan insyaAllah dalam perjalanan pulang ke kampung sebelum raya nanti saya akan menunaikan niat yang tertangguh itu.

Setakat ini muqaddimah di ambang Ramadhan. Maaf kerana beberapa komen tak dapat dibalas. Semenjak dua menjak ni,kesibukan membataskan waktu untuk melayari blog blog. Kadang hanya sempat baca sepintas lalu.Terima kasih pada pengunjung blog ini.
Mungkin beberapa hari saya tak dapat update blog ini. Niatnya nak berpuasa sehari dua ni di Permatang Pasir.

Selamat bersahur dan harap tidak terlajak sahur.
Salam Ramadhan karim.
Salam ukhuwwah.

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Blog Archive