Teman teman Blogger

Bonda uminas Hajjah Khatijah Awang telah meninggal dunia pada hari Khamis 3.25 pagi 19hb Mei 2011. Hadiahkan Al Fatihah dan doa moga arwah sentiasa dilapangkan dan ditempatkan bersama hamba hambaNya yang soleh dan solehah. Moga Allah membalas kebaikan kalian dengan ganjaran pahala yang berlipat ganda. Al Fatihah.

Selasa, 11 Ogos 2009

Peniaga Jual Lambang Agama Secara Terbuka


Pejabat Agama Tidak Ambil Tindakan
KUALA TERENGGANU – Majlis Pemuafakatan Rakyat Terengganu (MAMPAT) kesal kerana Jabatan Hal Ehwal Agama Terengganu (JHEAT) tidak mengambil sebarang tindakan terhadap penjualan aksesori wanita yang berlambangkan ugama termasuk ‘salib’ dan tulisan ‘Alif LamLamHa’ yang ditulis secara salah.


Pengerusinya Cikgu Fauzi berkata, pihaknya telah membuat aduan berkenaan perkara tersebut, yang sedang berlangsung dalam satu karnival jualan di Pusat Dagangan Terengganu pada minggu lalu.

”Kita (MAMPAT) rasa sangat-sangat kecewa, kita harap pihak penganjur akan lebih peka, pada minggu lepas seorang kakitangan kita telah datang ke sini ambil gambar,

”pada minggu lalu, (laporan) sudah dibuat di pejabat agama, tapi dari peniaga tadi (saya) difahamkan, tidak ada sebarang tindakan dari pejabat agama,”katanya kepada pihak media selepas memberi teguran kepaa peniaga berkenaan, disini.

Menurutnya pihak penganjur karnvial sepatutnya peka kerana penjualan lambang-lambang tersebut secara terbuka menimbulkan kontroversi kepada orang ramai dan boleh membawa kepada ‘rosak akidah’ termasuk ‘murtad’.

”Aksesori yang kita jumpa dalam bentuk loket tulisan ‘Allah’ yang tak betul dari segi tulisannya, dan (lambing) salib yang dijual secara terbuka, sepatutnya salib dijual secara tertutup,

”(tulisan Allah) boleh menimbulkan masalah disegi aqidah, seolah-olah percaya (lambing itu) adalah ‘tuhan’ atau mewakili ‘tuhan’,”tegasnya.

Beliau berharap pihak berkuasa agama dapat memantau peniaga berkenaan kerana katanya peniaga tersebut memiliki premis tetap menjualkan barang-barang yang sama di Kemaman.

Buletin Online dimaklumkan, terdapat aksesori yang dijual berbentuk cincin berlambangkan salib secara tersembunyi.

Semua aksesori tersebut boleh didapati dengan mudah dan dijual dengan harga diantara RM5 hingga RM15.

3 ulasan:

BUJANG SUSAH berkata...

Hahaha.. baru terasa best nak komen mcm ni..

Dia org ni mkn gaji buta agaknya...

BUJANG SUSAH berkata...

i luv u full ummi... hahahaha

uminas berkata...

Tq lah Bs..
Kalu tak de pengujung yg bg tahu susah nak komen,camnelah empunya blog nk tahu..

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Blog Archive