Teman teman Blogger

Bonda uminas Hajjah Khatijah Awang telah meninggal dunia pada hari Khamis 3.25 pagi 19hb Mei 2011. Hadiahkan Al Fatihah dan doa moga arwah sentiasa dilapangkan dan ditempatkan bersama hamba hambaNya yang soleh dan solehah. Moga Allah membalas kebaikan kalian dengan ganjaran pahala yang berlipat ganda. Al Fatihah.

Sabtu, 29 Ogos 2009

Doa Parking

Assalamualaikum wbt..

Bertemu lagi dengan tajuk yang suka ustazah nak kongsikan pada kali ini. Dan ustazah sangat pasti dan yakin ramai yg akan sukakannya. Tajuk kali ini ialah “DOA PARKING”

Kini semua orang sudah dapat gaji (kalau tak salah lah), kakitangan kerajaan pun sudah menerima gaji pada 25hb yang lalu. Jadi sudah semesti ramai yg ingin pergi bershoping atau membeli belah membeli keperluan raya seperti baju raya, kasut raya, songkok raya dll bagi mengelakkan kesesakan yg sering berlaku bila tiba hampir hari raya.

Moga doa yang ustazah kongsikan disini dapat digunakan pakai, maklumlah tentu ramai yang akan pergi membeli belah jadi parking pun menjadi faktor utama dalam agenda membeli belah. Kalau takde parking macamana… mana nak letak kereta kita. silap letak nanti kena saman pula. Satu hal pulakkk..!

Dari rumah lagi kita kena berniat, dan membaca doa. baca basmalah terlebih dahulu dan kemudian bacalah doa ini:

“Allahumma inni asalu parking”.

InsyaAllah jika dibaca dgn yakin semua urusan pergi shoping akan menjadi mudah parking dapat kereta pun selamat.

Sekian dahulu buat kali ini, selamat ber..shoping! Ingat beli barang yg perlu sahaja ya, kawal nafsu berbelanja tu sikit…

Tips ringkas ni, saya dapat dari blog ustazah Azimah.. ringkas tapi rasanya sangat bermanfaat.
Sebab selalunya kita akan berdepan dengan kesukaran untuk parking kereta terutama menjelang musim perayaan. Tambah lagi kalau bawa anak anak dan dalam cuaca yang panas. Masa itulah suhu amarah cepat melonjak...

Mungkin sesetengah orang menganggap ianya tak bermakna apa apa. Tapi kita sering lupa dalam apa jua keadaan kita perlu mengharapkan pertolongan Allah swt. Jujurnya,saya sendiri tak amalkan doa untuk mudah dapat parking bermula dari rumah. Dah penat berpusing baru ingat nak berdoa. Lemahnya penggantungan kita pada Allah.

Saya sering bawa anak bersama bila keluar shopping (walaupun sebenarnya anak saya kata saya suka masuk kedai tapi keluar tangan kosong). Bila lambat dapat parking, sikecil saya akan tanya kenapa lambat parking kereta,saya selalu jawab" sebab kita tak berdoa untuk mudah dapat parking. Berdoalah mintak cepat ada parking kosong". Mulut sikecil akan terkumat kumit,entah apa yang didoakan tapi saya pasti doa minta parking kosong.. Dan biasanya tak lama akan ada parking kosong. Bila dapat parking saya selalu beritahu sikecil.."ni mesti berkat doa sumaiyah.."

Sebenarnya bukan susahpun berdoa. Dan bukan susahpun untuk mendidik anak anak kecil untuk sentiasa merasakan Allah itu dekat. Saya teringat seorang rakan lama dulu pernah bertanya pada saya.."tahu tak kenapa banyak kemalangan berlaku walaupun kita sebenarnya sangat berhati hati semasa memandu?" Saya jawab tak tahu. Dia berkata sebabnya ialah kerana kita tidak berdoa sebelum memulakan perjalanan. Kita memang berusaha dengan memandu berhati hati tapi kita lupa meminta perlindungan Allah sepanjang perjalanan kita..Mudah bukan! Tapi sering kita terlupa..

Hati hati dengan sikap lupa berdoa..bimbang nanti Allah akan melupakan kita di mahkamah akhirat..

Salam Ramadhan..
Salam ukhuwwah..

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Blog Archive