Teman teman Blogger

Bonda uminas Hajjah Khatijah Awang telah meninggal dunia pada hari Khamis 3.25 pagi 19hb Mei 2011. Hadiahkan Al Fatihah dan doa moga arwah sentiasa dilapangkan dan ditempatkan bersama hamba hambaNya yang soleh dan solehah. Moga Allah membalas kebaikan kalian dengan ganjaran pahala yang berlipat ganda. Al Fatihah.

Ahad, 16 Ogos 2009

Salam kemaafan..

Asssalamualaikum

1. Salam kemaafan..


Salam petang Ahad. Semoga semua pengunjung blog ini berada dalam rahmat kasih sayang Allah jua. Maaf tak sempat nak beri komen balas pada beberapa komen yang dikirimkan. Kesibukan hujung minggu menyebabkan tak sempat nak update blog ini dengan lebih baik. Rasa bersalah pula pada salah kefahaman pada posting bertajuk 'Kemalangan mengajar bahawa Allah sentiasa di sisi..'.

Sebenarnya cerita itu tak ada kena mengena dengan sayapun. Saya petik dari harakahdaily yang penulisnya adalah Saudara Azamin Amin. Mungkin pengunjung tak perasan di akhir cerita tersebut sebelum tulisan berwarna ungu,saya sertakan nama saudara Azamin Amin. Apapun saya memohon maaf jika kesilapan tersebut membingungkan pembaca. Terima kasih atas prihatin pembaca dan terima kasih juga kerana sudi meluangkan masa masing masing untuk terus berkunjung ke blog ini.

Pada saya,apa yang menarik dalam kisah ini yang sewajarnya dikongsikan bersama ialah betapa luas dan besarnya kasih sayang Allah pada kita yang menjadi hambaNya. Saya pasti ramai di luar sana yang banyak kali bernasib baik ketika ditimpa musibah. Ramai yang mengalami kemalangan yang pada lojik akal tak mungkin terselamat tapi tiba tiba diberi keselamatan. Ramai yang mengalami kesusahan yang tiba tiba dengan mudah mendapat jalan keluar.

Tapi berapa ramai agaknya yang bersyukur dengan sebenar benar syukur. Bukan hanya mengucapkan Alhamdulillah di bibir saja tapi disertai dengan rasa keinsafan bagaimana Allah masih memberi kesempatan untuk terus bernafas. Tak ramai meyakini bahawa ianya adalah kerana perlindungan Allah dan bukan hanya kerana 'nasib baik'.
Tak ramai juga yang menjadikan apa yang berlaku sebagai satu titik kehidupan baru untuk bertaubat dan berubah menjadi manusia beriman.

2. Kullunafsin zaaikatilmaut..

Kematian pengarah filem, Allahyarhamah Yasmin dan Allahyarham Ustaz Asri wajar juga menjadi iktibar bukan saja kepada insan insan seni tetapi kita semua. Betapa setiap yang hidup akan mati. Tidak berganjak sedetik berkurang atau berlebih. Tidak diketahui saat dan ketikanya.


Entah kenapa saya terfikir bagaimana cara kematian Allahyarhamah Yasmin dan Allahyarham Ustaz Asri. Setiap hari berlaku kematian. Semua orang tahu. Tapi kematian keduanya benar benar adalah peringatan Allah pada manusia. Kenapa saya berkata begitu. Kerana keduanya insan yang ada nama. Dikenali. Ada peminat. Allah menjemputnya tatkala berada di khalayak ramai (kira khalayak ramailah bila bukan bersama keluarga). Dirakamkan di kaca TV detik dan saat mereka jatuh dan dalam keadaan tenat. Bukankah keadaan begini jarang sekali berlaku. Tapi kenapa ianya berlaku. Tak lain adalah untuk menjadi peringatan dan iktibar kepada kita semua bahawa kematian berlaku di mana mana. Siapapun kamu samada raja, menteri, YB, artis, polis, FRU, SPRM, ahli politik, simiskin atau sikaya pasti akan mati..

Tak ada sesiapapun yang kebal dari kematian. Tak ada penjuru dunia yang boleh kita bersembunyi dari malaikat maut. Diwaktu kita gelisah dengan bertambah kematian akibat H1N1 tiba tiba datang peringatan bahawa kematian juga akan berlaku walaupun bukan kerana H1N1..bukan juga kerana terlantar di katil hospital.

Kematian kedua insan yang berada dalam bidang yang sama tapi berbeza perjuangannya (kenapa saya berkata begitu..anda fikirlah sendiri) sepatutnya membuka pintu hati kita untuk memperbaiki amalan kita. Untuk ingat apa dosa dosa kita. Untuk kita bertaubat dan meninggalkan segala perbuatan maksiat, dosa dan kezaliman. Sudah cukupkah amalan kita sekiranya kita dijemput pergi. Apakah kita tergolong dalam golongan yang..'bekerjalah kamu seolah olah kamu akan hidup seribu tahun dan beribadatlah kamu seolah olah kamu akan mati pada esok hari'.

Tepuk dada tanyalah iman kita..
Salam kemaafan..Salam ukhuwwah.

2 ulasan:

orangjauh berkata...

Harapnya artis2 kita mengambil iktibar atas apa yg berlaku. Jangan asyik gelar glamour hingga sanggup ketepikan hukum tuhan..

Tanpa Nama berkata...

Sebelum Ustz Asri meninggal,ada terbaca nasihatnya utk ustaz Akil Hayy..agar jauhi fitnah dunia glamour ni..
Harap ustz Akil abk nasihat tu krn itu nasihat terakhir ustz Asri..
Ustaz Akilpun dah kawen...bimbinglah isteri tu agar sama2 jauhi fitnah dunia ni..

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Blog Archive