Teman teman Blogger

Bonda uminas Hajjah Khatijah Awang telah meninggal dunia pada hari Khamis 3.25 pagi 19hb Mei 2011. Hadiahkan Al Fatihah dan doa moga arwah sentiasa dilapangkan dan ditempatkan bersama hamba hambaNya yang soleh dan solehah. Moga Allah membalas kebaikan kalian dengan ganjaran pahala yang berlipat ganda. Al Fatihah.

Jumaat, 20 November 2009

UPSR: 48,171 gred A..Rohaninya bagaimana?


Seramai 48,171 calon Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR) memperoleh gred A atau cemerlang bagi semua mata pelajaran tahun ini berbanding 46,641 calon tahun lalu, meningkat 0.32 peratus.

Baki 319,336 calon memperoleh minimum gred C atau baik bagi semua mata pelajaran, manakala 3,266 lagi memperoleh gred E atau sangat lemah bagi semua mata pelajaran.

Ketua Pengarah Pelajaran, Tan Sri Alimuddin Mohd Dom, berkata pencapaian diukur berdasarkan Gred Purata Nasional (GPN) yang menggunakan indeks cemerlang (semua A), baik (minimum C) dan sangat lemah (semua E).

GPN adalah indeks yang digunakan bagi merumus pencapaian keseluruhan calon dalam peperiksaan serta ia dihitung berdasarkan lima gred pernyataan iaitu gred A (satu), B (dua), C (tiga) dan D (empat) dan E (lima).

Seterusnya di sini

# Tahniah kepada semua pelajar yang telah mengambil UPSR 2009.
Satu sindrom yang meluas di kalangan masyarakat kita ialah anak anak mesti dapat 5A. Sindrom yang jarang kita sedari sebenarnya sangat menekan pelajar itu sendiri.

Sikap sebegini tanpa disedari telah menanamkan rasa rendah diri yang serius bila anak gagal mendapat apa yang ditarget. Lebih serius bila pelajar 5A memasuki sekolah berasrama penuh yang mana rata rata pelajar di situ merupakan pelajar yang bijak bijak. Kegagalan mengekalkan prestasi terbaik boleh membuatkan pelajar tersebut putus asa dan tertekan.

Ini yang berlaku pada anak seorang rakan. Mujur perkara ini sempat disedari oleh ibubapanya. Itupun setelah anaknya dua minggu sakit tanpa dapat dikesan apa penyakitnya. Setelah diselidiki barulah rakan tersebut menyedari anaknya mengalami tekanan perasaan kerana gagal mendapat prestasi terbaik dalam exam tahunan.

Seminggu cuti rehat yang diberikan digunakan sepenuhnya untuk memulihkan kembali semangat dan keyakinan anaknya. Peringkat awal rakan tersebut menyatakan sangat sukar untuk meyakinkan anaknya bahawa penurunan keputusan hanyalah salah satu dari ujian dan dugaan hidup sebagai pelajar. Pelbagai hadis, ayat Al Quran dan sirah Nabi diberikan untuk memulihkan keyakinan anaknya.

Sebenarnya bukan anaknya sahaja yang mengalami keadaan tersebut. Kecemerlangan dalam pelajaran akademik sewajarnya hendaklah seiring dengan kecemerlangan rohani. Tidak salah untuk mendapat 5A,tidak salah juga untuk menjadi cemerlang tapi bila hanya akademik sahaja yang diutamakan maka jiwa akan kekosongan. Bila kejayaan dan kegagalan tidak disandarkan pada qada' dan qadar Allah maka syaitanlah yang akan memainkan peranannya. Kerana itu jiwa anak anak perlu disemai dengan asas asas aqidah. Anak anak perlu dididik bahawa berusahalah bersungguhnya sungguh dan bertawakkallah pada Allah. Anak anak perlu diberitahu ketentuan Allah mengatasi segala usaha manusia dan ketentuan Allah itu adalah yang terbaik buatnya.

Sering seringlah bertanya anak anak apa khabar imannya hari ini...

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails