Teman teman Blogger

Bonda uminas Hajjah Khatijah Awang telah meninggal dunia pada hari Khamis 3.25 pagi 19hb Mei 2011. Hadiahkan Al Fatihah dan doa moga arwah sentiasa dilapangkan dan ditempatkan bersama hamba hambaNya yang soleh dan solehah. Moga Allah membalas kebaikan kalian dengan ganjaran pahala yang berlipat ganda. Al Fatihah.

Jumaat, 26 Februari 2010

Generasi anakku ibarat buih buih??

Dah sejam duduk depan komputer ni mencari baris baris ayat yang sesuai untuk menjadi entry terbaru. Ada idea tapi kadang terbantut separuh jalan. Sebolehnya tak mahu sekadar copy paste tanpa sebarang ulasan.

Sebetulnya umi dan anak anak baru pulang dari solat hajat di sekolah anak yang akan mengambil UPSR tahun ini. Pihak sekolah menjemput ibubapa untuk solat hajat sempena kelas malam UPSR yang akan diadakan sekaligus untuk sambutan maulidur Rasul. Oleh kerana suami umi sedang bermusafir maka umi menggantikan tempatnya ke majlis tersebut.

Majlisnya simple saja. Solat maghrib,bacaan yasin,solat isyak,solat hajat dan selawat. Tak ada ceramah atau tazkirah. kaum emak yang datangpun hanya dua orang dan dua orang guru perempuan,yang ramai kaum bapa. Turut sama pelajar pelajar tahun 6.

Apa yang umi nak ceritakan mungkin sesetengah orang merasakan ianya perkara remeh dan biasa tapi bagi umi sesuatu yang penting untuk generasi akan datang.

Ruangan yang kecil menyebabkan saff hanya memuatkan 8 orang sebaris,bermakna 4 dewasa dan 3 pelajar berada di saff hadapan.Pelajar perempuan lebih kurang dalam 20-25 orang. Suasana agak bising dan sedikit tenang bila azan berkumandang,itupun masih ada desas desus suara bercerita.

Bila solat maghrib nak dimulakan,ada suara dari belakang bertanya pada kawannya.."Ni nak sembahyang maghrib ke sembahyang jemaah?"..Ada ke sembahyang jemaah? Kemudian hanya di rakaat pertama saja semua diam tapi bermula rakaat kedua dan seterusnya suara bersembang semakin rancak. Sesudah memberi salam,umi berpaling ke belakang,alahai rupanya semua dah bersandar di tepi dinding. Terdetik di hati,mereka ni solat ke tidak. Begitulah juga selepas solat Isyak,suara imam membaca zikir dan doa dah tak kedengaran,tenggelam dek suara pelajar perempuan bercerita. Bila solat hajat bermula,rupanya hanya kami di saff hadapan yang solat. Apa nak jadi?

Rasanya usia 12 tahun sudah boleh berfikir. Tapi umi merasakan seolah olah berada di majlis bersama budak budak Tadika. Apa hal? Solat yang menjadi tiang agamapun masih tak tahu. Solat maghrib dan solat berjemaah pun boleh bertukar.

Hal ini mungkin biasa saja kalau di bandar besar seperti Kuala Lumpur tapi di sini bukan bandar. Tempat umi tinggal (walau baru 2 bulan)ada banyak surau dan masjid. Tapi kenapa berlaku keciciran dalam soal agama terlebih lagi dalam soal solat dan menghormati orang lain bersolat. Apa yang berlaku? Apakah kerana tidak dimakmurkan masjid dan surau dengan majlis ilmu? Apakah masjid dan surau yang ada hanya sekadar meninggikan syiarnya tapi bukan melaksanakan syariatnya? Besar tapi 'lompong' di dalamnya. Berjuta RM seperti masjid Hadhari (anak umi panggil masjid hotel) tapi majlis ilmu pendengarnya hanya satu dua saf.

Apakah ibu bapa mereka tahu anak anak meraka cuai dalam mengerjakan solat? Bukankah solat itu tiang agama? Bukankah tanggungjawab ibubapa untuk menyuruh anaknya solat di usia 7 tahun dan di usia 10 tahun boleh dirotan sekiranya meninggalkan solat. Nak dikatakan orang bandar yang keluar pagi balik malam,tak juga.

Mungkin umi tersilap,harapnya gitulah. Kalau tidak kasihan pada generasi puteri puteri Islam ini. Mungkin itulah antara yang cuba disampaikan oleh Rasulullah:"Umatku di akhir zaman ramai tapi mereka ibarat buih buih di pantai"

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails