Teman teman Blogger

Bonda uminas Hajjah Khatijah Awang telah meninggal dunia pada hari Khamis 3.25 pagi 19hb Mei 2011. Hadiahkan Al Fatihah dan doa moga arwah sentiasa dilapangkan dan ditempatkan bersama hamba hambaNya yang soleh dan solehah. Moga Allah membalas kebaikan kalian dengan ganjaran pahala yang berlipat ganda. Al Fatihah.

Khamis, 18 Februari 2010

hukuman sebat....

Kenyataan Menteri di Jabatan Perdana Menteri..

Tiga wanita yang menjalani hukuman sebat syarie menyatakan rasa reda dan insaf mereka terhadap kesalahan yang dilakukan selepas pelaksanaan hukuman pada 9 Februari lalu di Penjara Wanita Kajang.

Pengakuan mereka dinyatakan oleh Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Jamil Khir Baharom berdasarkan maklum balas yang diterima.


"Mereka melahirkan rasa keinsafan sebab mereka merasakan hal ini melepaskan diri mereka daripada dosa dan rasa bersalah kepada Allah S.W.T," katanya kepada pemberita semasa Program Pemukiman agensi-agensi di Jabatan Perdana Menteri di sini hari ini. Jamil berkata, mereka kini sedar perbezaan antara sebatan syariah dan sivil, selain terharu selepas mengetahui apa yang didengar tentang sebatan syariah sebelum ini ternyata tidak benar. "Kata mereka, 100 sebatan syariah tidak sama walaupun dengan satu sebatan sivil. Dia rasa keinsafan kesedaran sehingga dia memohon supaya rakan-rakan yang lain untuk tidak melakukan kesalahan seperti yang dilakukan mereka," katanya.


Ini pula ulasan Ketua Dewan Muslimat Pusat

Ketua Dewan Muslimat PAS Pusat, Ustazah Nuridah Salleh berkata, pelaksanaan hukuman sebat belum memenuhi kehendak Islam sepenuhnya kerana dilakukan secara tertutup, buka secara terbuka seperti yang dianjurkan dalam Islam.

"Hukuman sebat mesti dilakukan secara terbuka, bukan tertutup dalam penjara. Kita kena ingat, tujuan dilakukan secara terbuka adalah untuk mendidik dan memberikan kesedaran kepada rakyat agar tidak melakukan kesalahan yang sama," katanya.

Justeru, beliau mengingatkan kerajaan khususnya Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Hishammuddin Hussein dan pihak berwajib agar melaksanakan hukuman sebat seperti yang dituntut dalam Islam, bukan sekadar melepaskan batuk di tangga.

#Ana cuma merahkan sesuatu yang perlu diberi perhatian oleh pihak berwajib. Hukuman dalam Islam bukan untuk mendera tapi lebih kepada memberi pengajaran kepada pesalah dan masyarakat.

1 ulasan:

Ayid berkata...

Salam ya UMMI. Ana ada tengok video sebat tu. Malang nya dia dilakukan di Penjara. Ana setuju dengan Pendapat Ustazah Nuridah. Sebat bagi Islam pengajaran. Ia ahendaklah di lakuakan di tempat terbuka supaya menjadi pengajaran dan dapat mentarbiyah umat

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails