Teman teman Blogger

Bonda uminas Hajjah Khatijah Awang telah meninggal dunia pada hari Khamis 3.25 pagi 19hb Mei 2011. Hadiahkan Al Fatihah dan doa moga arwah sentiasa dilapangkan dan ditempatkan bersama hamba hambaNya yang soleh dan solehah. Moga Allah membalas kebaikan kalian dengan ganjaran pahala yang berlipat ganda. Al Fatihah.

Selasa, 28 Julai 2009

Pelaris....

Sebuah riwayat Bukhari dan Muslim dari ibn Abbas yang bermaksud,"Sesungguhnya Nabi SAW orang yang paling murah tangannya, baginda paling bermurah pada bulan Ramadan, ketika Jibril datang kepada Rasulullah untuk mendengar bacaan Al-Quran Nabi, Rasulullah lebih cepat memberikan sesuatu, melebihi kecepatan angin berhembus, di bulan Ramadan baginda tidak meminta sesuatu tetapi baginda sentiasa memberikan sesuatu kepada orang lain".

Bill Gate,seorang jutawan pemilik syarikat komputer terbesar dunia "Intel" pernah menyebutkan bahawa duit mempunyai sifirnya sendiri iaitu:"Semakin banyak anda memberi semakin banyak anda akan dapat. Maknanya jika kita nak mendapatkan wang yang banyak kita mesti banyak menyumbang,samaada beliau sedar atau tidak konsep itu sebenarnya sudah dinyatakan oleh Allah dalam Al-Qur'an. "Siapakah orangnya yang mahu memberikan pinjaman kepada Allah, sebagai pinjaman yang baik (ikhlas) supaya Allah melipat-gandakan balasannya? Dan (selain itu) ia akan beroleh pahala yang besar!"(Al-Hadid:ayat 11)

Pelaris yang terbaik ialah dengan banyak bersedekah bukannya dengan tangkal azimat atau sebagainya.Satu lagi contoh jutawan yang berjaya yang banyak bersedekah ialah Tan Sri Sayid Mokhtar Al-Bukhari,beliau bermula dengan berniaga nasik lemak,kemudian semakin berkembang sehingga sekarang.Sekarang beliau mempunyai beberapa buah syarikat yang menghasilkan pulangan jutaan ringgit setahun.Walaupun begitu beliau seorang yang low profile.
Biodata Syed Mokhtar:
Umur - 53 tahun Pendidikan - SPM
Mula berniaga - 19 tahun (jual beli lembu dan kerbau)
Kekayaan -RM1,425 juta
Ke 7 terkaya di Malaysia
Ke 32 terkaya di Asia Tenggara (Forbes)

Ketika di tanya apakah rahsia beliau,Sayid Mokhtar Al-Bukhari berkata,beliau selalu membahagikan 1per 3 dari keuntungan setiap tahun untuk menderma.Ini adalah pesanan dari bonda beliau sendiri.Sekaran,Sayid Mokhtar Al-Bukhari telah menubuhkan sebuah syarikat yang memang diwakafkan untuk derma, seratus-peratus hasil dari syarikat tersebut telah di salurkan kepada pihak-pihak yang memerlukan.

Alim ulama menyatakan hukum alam yang Allah tetapkan ini tidak terkecuali ke atas orang bukan Islam.Seperti hukum alam yang lain,air apabila di letakkan atas api akan mengelegak tidak kira siapa yang meletakkanya sama ada muslim atau bukan.Begitu juga dengan hukum peredaran harta tadi.Sesiapa yang banyak bersedekah maka dia akan dimurahkan rezeki dan di mudahkan kehidupannya.Tetapi apa yang membezakan ialah,sedekah orang muslim selain mendapat imbuhan di dunia juga mendapat ganjaran pahala di akhirat.Bagi orang bukan Islam,setiap perbuatan baik yang dia lakukan hanyalah di beri ganjaran di dunia sahaja.

Tokguru Nik Aziz pernah memperkatakan tentang perkara ini dalam kuliahnya,kadang-kadang kita lihat ada orang bukan Islam yang dimudahkan kematiannya,ini mungkin kerana ganjaran dari amalan baik yang dia lakukan selama ini,tetapi tiada ganjaran baginya di akhirat.Begitu pula sebaliknya kata Tokguru,jangan kita berprasangka buruk jika melihat ada saudara seIslam yang susah nak meninggal ,ini mungkin kerana Allah hendak membersihkannya dari dosa-dosa semasa di dunia lagi jadi dengan ini dia pulang ke hadrat Allah dalam keadan ringan dari dosa-dosanya.Ini merupakan tanda-tanda kasihsayang Allah kepadanya.

Berbalik kepada cerita menderma tadi saya ingin berkongsi pengalaman sedikit,Biasanya jika ada masaalah sama ada kecil atau besar saya akan menderma sebagai cara penyelesaian masaalah itu.Memang berkesan,Semakin besar masaalah semakin banyak kita derma.Insyaallah ,Allah akan tunjukkan jalan penyelesaian nya.Ulama sering berpesan,jika kita di timpa musibah,maka perhatikanlah dirimu,jangan salahkan orang lain kerana setiap dosa yaang kita lakukan akan mengundang masaalah samaada kita sedari atau tidak.walahuaklam..-ijoks2009-

Segala amalan baik samada bersedeqah dan sebagainya seumpama kita menabung. Kalau di dunia bila menabung wangnya boleh kita ambil bila bila masa tapi menabung amalan kebaikan ganjarannya akan kita perolehi di akhirat nanti malahan tabungannya akan bertambah berlipat kali ganda. Bak kata seorang pak ustaz,segala amalan itu akan menjadi wang ringgit di akhirat untuk membeli syurga Allah.Apapun segala amalan tersebut perlu hadir dengan niat ikhlas kerana Allah. Perasaan riya' yang wujud akan mensia siakan segala amalan kebaikan seumpama daun daun kering yang dibakar.

Salam ukhuwwah.

1 ulasan:

Unknown berkata...

ramadhon bulan barakah , rebut le ganjaran nya sebelum ia meninggalkan kita.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails