Teman teman Blogger

Bonda uminas Hajjah Khatijah Awang telah meninggal dunia pada hari Khamis 3.25 pagi 19hb Mei 2011. Hadiahkan Al Fatihah dan doa moga arwah sentiasa dilapangkan dan ditempatkan bersama hamba hambaNya yang soleh dan solehah. Moga Allah membalas kebaikan kalian dengan ganjaran pahala yang berlipat ganda. Al Fatihah.

Khamis, 9 Julai 2009

Ujian Dalam Perjuangan

Assalamualaikum warahmatulah.
Beberapa hari ini idea untuk menulis bagaikan dilanda kemarau. Sering terputus putus dan akhirnya ditinggalkan begitu saja. Ujian bagi saya yang hanya insan kerdil yang tidaklah sarat dengan ilmu di dada. Dapat menghasilkan satu penulisan adalah sesuatu yang berharga dan satu kejayaan bagi saya walau mungkin pada orang lain,ia tak ada nilainya.

Ujian ini jauh lebih kecil dari ujian yang terpaksa dihadapi oleh sahabat sahabat yang berada dalam landasan perjuangan Islam. Mereka berdepan dengan ujian dan tribulasi perjuangan yang berliku yang menguji tahap kekuatan iman. Samada sedar atau tidak,mahu atau tak mahu ujian ini mesti mereka lalui.

Sama juga dengan seorang pelajar,nak tak nak seorang yang bernama pelajar wajib berdepan dengan peperiksaan untuk menguji sebanyak mana ilmu yang dah dikutip sepanjang tempuh belajar. Setiap orang akan berdepan dengan ujian masing masing berpandukan lapangan apa yang dia ceburi.Pelajar,peniaga,guru atau siapapun dia ujian pasti akan datang. Samada ujiannya besar atau kecil,hanya diri dia sendiri yang menentukan keberhasilan mengharunginya.

Begitulah juga dengan orang orang yang berada dalam landasan perjuangan Islam. Ujian yang dihadapi tentunya lebih besar bersesuaian dengan amanah yang dipikul. Ujian datang dalam pelbagai bentuk. Dari segenap sudut. Samada dari luar atau dari dalam. Samada pada jasadnya atau pada rohani,mental atau perasaannya. Samada dalam bentuk kesenangan atau kesusahan. "Apakah manusia itu mengira bahawa mereka akan dibiarkan saja mengatakan 'kami telah beriman',sedang mereka belum lagi diuji" Al Ankabut:2
Mus'ab bin 'Umair diuji dengan tekanan dari ibunya sendiri. Mus'ab terkenal sebgai anak yang sangat taat kepada ibunya. Apa jawapan Mus'ab pada tekanan yang dilakukan oleh ibu kesayangannya "Demi Allah wahai ibuku,kalaulah engkau mempunyai seratus nyawa kemudian nyawa itu keluar satu persatu,aku tetap tidak meninggalkan agama Muhammad SAW". Mus'ab berjaya menempuhi ujian dari tekanan keluarganya.

Ujian adalah untuk menapis siapakah yang benar benar ikhlas dalam perjuangan. Yang tercicir,yang gugur di pertengahan jalan dakwah adalah benih benih yang tidak elok yang boleh merosakkan perjuangan itu sendiri. Ujian juga untuk mematangkan,menambah nilai yang memberikan harga yang mahal bukan dengan wang ringgit tapi denga janji Allah SWT. "Hai orang orang yang beriman,sukakah kamu Aku tunjukkan satu pernigaan yang dapat menyelamatkan kamu dari azab yang pedih? Iaitu kamu beriman dengan Allah dan RasulNYa dan berjihad di jalan Allah dengan harta dan jiwamu. Itulah lebih baik bagimu apabila kamu mengetahui" As Saff:10-11
Berjaya atau gagal menghadapinya,berlaku keciciran atau tidak dalam perjalanan perjuangan hanya kekuatan iman yang menentukannya. Hanya kekuatan setakat mana keyakinan kita terhadap janji janji Allah yang mampu menangkisnya. Setiap keciciran yang berlaku,sedikit atau banyak tetap akan memberi impak kepada perjuangan itu sendiri kerana ia akan membuka pintu pintu fitnah.

Ujian adalah rempah ratus kehidupan yang menambahkan kemanisan dalam perjuangan. Tidak ada perjuangan tanpa ada ujian yang mesti dilalui. Itulah warisan perjuangan yang dilalui oleh Nabi Muhammad saw yang dititipkan dan diwariskan kepada pejuang pejuang hari ini.
Salam Ukhuwwah.

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails