Teman teman Blogger

Bonda uminas Hajjah Khatijah Awang telah meninggal dunia pada hari Khamis 3.25 pagi 19hb Mei 2011. Hadiahkan Al Fatihah dan doa moga arwah sentiasa dilapangkan dan ditempatkan bersama hamba hambaNya yang soleh dan solehah. Moga Allah membalas kebaikan kalian dengan ganjaran pahala yang berlipat ganda. Al Fatihah.

Khamis, 2 Julai 2009

Tinta Malam Jumaat

Assalamualaikum warahmatulllah.
Alhamdulillah. Hari ini dah 8 Rejab. Tahniah pada sesiapa yang berpuasa pada hari ini. Sebenarnya dah beberapa kali saya cuba menulis di blog ini tapi akhirnya separuh jalan dan masuk dalam ruangan draf. Ilham yang tiba tiba datang dan tiba tiba hilang menyebabkan baris baris ayat hanya separuh jalan. Rupanya susah juga nak menulis satu artikel di blog cebisan ini.

Saya ditanya apa hala tuju blog saya ini,susah juga nak menjawab sebab saya sendiri tak pasti atau sebenarnya belum yakin. Mungkin lebih kepada kekeluargaan atau motivasi atau keagamaan atau politik? Mungkin lebih sesuai sebagai blog rojak atau apa apa aje.

Saya akan menulis selagi tulisan itu tidak melanggar batas batas syariat. Apakah tulisan juga boleh melanggar batas batas syariat? Memang ya! Berapa banyak hasil tulisan yang mampu melalaikan dan mempengaruhi terutama remaja dan anak anak muda ke arah yang tidak bermoral. Cubalah check di toko toko buka atau di gerai di tepi jalan,banyaknya majalah majalah dan apa saja bahan bacaan yang boleh merosakkan minda dan pemikiran anak remaja. Bahan bahan inilah yang menjadi kegilaan pada remaja.

Jangan menuding jari hanya pada anak anak yang ibubapanya "tak tahu apa apa",kerana mereka mungkin tidak ada role model yang terbaik untuk diikuti. Justru itu mereka jadikan artis artis sebagai idola mereka,majalah majalah hiburan sebagai rujukan kehidupan mereka. Merekalah yang selalu ditemui di shopping kompleks atau di mana mana saja. Mereka juga yang berebut rebut untuk pergi ke sessi uji bakat samada nyanyian,tarian atau lakonan. Apatah lagi sekarang rancangan realiti tumbuh seperti cendawan lepas hujan. Ganjaran yang menangpun bukan sedikit. Kalau nak dibandingkan ganjaran menang rancangan hiburan dengan akademik Al Quran,jauh panggang dari api,macam langit dengan bumi. Apalah sangat akademik al Quran..tidak menarik..tidak mengujakan..alahai..

Macam mana pula remaja yang ibubapanya "tahu apa apa"..atau lebih tepat golongan agama..tak kira ustaz ustazah,imam ke,orang biasa ke..asal condong pada agama. Kalau hanya ibubapa yang "condong" pada agama tanpa membawa anak anak bersama,masalah yang sama seperti di atas akan menimpa anak remaja tersebut. mungkin tidaklah sampai berebut rebut ke uji bakat tapi memberi sumbangan dalam bentuk undian misalnya. Menjadi peminat setia yang membantu menaikkan ranking rancangan tersebut. Justru itu,ibubapa yang "tahu apa apa" ini mesti cakna apa yang anak "lihat",apa bahan bacaan yang anak baca.Memang kita tak boleh mengawal ketat pergerakan anak anak tapi bila ibubapa cakna dan prihatin terhadap aktiviti mereka,ianya akan memberi signal pada anak anak bahawa kita mengambil berat untuk kebaikan mereka.

Anak anak adalah amanah yang perlu dilaksanakan sebaiknya. Samada dia golongan yang "tahu" atau "tidak tahu",amanah itu telah termaktub bermula anak dilahirkan. Nabi SAW pun berpesan..anak itu ibarat kain putih,ibubapalah yang akan mencorakkannya. apa corak sekalipun hijau,kuning,hitam,putih..semuanya akan dipersoalkan di hadapan Rabbul Jalil. .
Tinta ini berhenti di sini. Masih ada sambungannya cuma biasanya orang malas membaca coretan yang panjang,jadi sambungannya akan menyusul. Sudi sudikan untuk terus membacanya.
salam Ukhwah.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails