Teman teman Blogger

Bonda uminas Hajjah Khatijah Awang telah meninggal dunia pada hari Khamis 3.25 pagi 19hb Mei 2011. Hadiahkan Al Fatihah dan doa moga arwah sentiasa dilapangkan dan ditempatkan bersama hamba hambaNya yang soleh dan solehah. Moga Allah membalas kebaikan kalian dengan ganjaran pahala yang berlipat ganda. Al Fatihah.

Ahad, 20 Disember 2009

DIALOG ANTARA SAYA DENGAN NENEK (SURGA DAN NERAKA)


Jalan jalan ke blog blog,terjumpa satu entry yang menarik..mungkin boleh membuka minda kita bila berdepan dengan non muslim....
Fikir fikirkan..



Pada suatu hari ketika saya berada di rumah neneknya yang bukan beragama Islam, saya ternampak nenek sedang bercakap sesuatu dengan patung tuhan(tokong cina). Lalu saya tanya kepadanya…

Hafiz Ng : Nenek cakap apa itu?

Nenek : Saya minta nenek moyang memberi perlindungan kepada kita semua.

Hafiz Ng : Nenek…patung itu nenek moyang ke atau tuhan?

Nenek : Patung itu bukanlah tuhan.

Hafiz Ng : Kalau macam itu..kenapa nenek menyembahnya dan meminta pertolongannya?

Nenek : Ini adalah amalan orang2 dahulu hingga sekarang.

Hafiz Ng : Ye…ke ! nenek sudah pasti ke, cara itu boleh menjamin selamat didunia dan akhirat?

Nenek : Itu saya tidak tahu, Cuma saya ikut saja

Hafiz Ng : Kalau begitu….orang masuk kedalam neraka, takkan nenek nak ikut juga!

Nenek : Itu jangan risau sebab bukan saya seorang yang masuk, ramai kawan-kawan saya akan ikut sekali. Manalah tahu nanti, neraka itu tak muat untuk semua orang dan saya dikeluarkan semula untuk dimasukkan kedalam syurga.

Hafiz Ng : Aduhai……ada saja alasan nenek ini. Yang saya risau ialah orang lain yang dipilih masuk ke syurga dan bukanlah nenek,……macammana nanti..?.

Nenek : Saya ini makan garam lebih banyak dari kamu, tak kanlah saya tidak tahu.

Hafiz Ng : Betul nenek cakap itu tapi nenek tahu tak, saya ini makan KFC(Kentucky Fried Chicken) lebih banyak dari nenek….

(Kali ini nenek saya tak dapat nak cakap apa-apa lagi). Nenek saya adalah seorang yang sangat baik cuma dia tidak memeluk Agama Islam sampai akhir hayat. Nenek saya meninggal dunia ketika beliau berumur 97 tahun. Kisah ini telah memberitahu kepada kita tentang pemahaman non muslim terhadap ketuhanan, syurga dan neraka. Mereka ini suka menggunakan logika akal. Kita boleh ikut logika akal dalam agama tapi dengan syarat mendahulukan Al Quran dan Sunnah Nabi terlebih dahulu. Contohnya shalat subuh ada dua rekaat, takkanlah kita nak buat sampai lima rekaat, ikut logika akal...memamglah bagus!.. Tapi kita tidak mendahulukan Al Quran dan Sunnah Nabi. Kesimpulannya logika akal yang kena ikut Al Quran dan Sunnah Nabi ,....bukan disebaliknya.

# kata kata yang dimerahkan di atas sebenarnya bukan hanya diucapkan oleh non muslim tapi juga selalu keluar dari mulut orang Islam yang jahil...yang sering beranggapan perkara agama adalah satu perkara remeh...

Hafiz Ng

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails