Teman teman Blogger

Bonda uminas Hajjah Khatijah Awang telah meninggal dunia pada hari Khamis 3.25 pagi 19hb Mei 2011. Hadiahkan Al Fatihah dan doa moga arwah sentiasa dilapangkan dan ditempatkan bersama hamba hambaNya yang soleh dan solehah. Moga Allah membalas kebaikan kalian dengan ganjaran pahala yang berlipat ganda. Al Fatihah.

Isnin, 7 Januari 2013

SONAMU melencong???


  • PDF
http://www.buletinonline.net/images/stories/aberita12/SONAMU%20MALU.jpgKUALA TERENGGANU - Menurut Lembaga Pemandu Kawalan Banjir dan Ribut Vietnam, seseorang meninggal dunia akibat kesan ribut Sonamu apabila sebuah bot nelayan di Binh Thuan tenggelam luar pesisir Vung Tau bandar pada pagi Jumaat 4 Januari.

Dua buah bot lain di wilayah Binh Dinh dan Quang Nam, rosak dan telah diheret ke pantai. Manakala dua kapal tangki arang batu juga telah rosak dan telah ditarik ke pelabuhan Tien Sa di bandar Da Nang.

Sementara itu, pagi ini, Inin 7 Januari, Sonamu dilaporkan telah bergerak menjauhi pantai dan tidak lagi diramalkan menjejaskan perairan Vietnam apabila ia berada kira-kira 300 kilometer tenggara pulau Con Dao.

Pemantauan dibuat dan dijangkakan ribut tersebut melencong dan bergerak ke arah barat daya dengan kelajuan 5-10km sejam. Ia adalah diramalkan, Sonamu akan terus bergerak ke arah perairan Malaysia pada pagi 8 Januari dan kemudian berakhir di situ.

Sonamu adalah ribut pertama tahun ini di Laut Timur. Beberapa hari lalu, taufan Wukong memasuki rantau ini, sebagai taufan kesepuluh di Laut Timur dan terakhir pada tahun 2012.

Sementara itu, agensi Bernama di petik melaporkan, Kuantan, Pekan dan Rompin di Pahang dijangka menerima limpahan Sonamu apabila ribut tropika itu melanda.

Setiausaha Kerajaan Negeri Pahang Datuk Seri Muhammad Safian Ismail berkata 66 pusat bantuan banjir akan dibuka di Kuantan, 84 di Pekan dan 31 di Rompin.

Semua pegawai daerah juga telah diarahkan untuk memaklumkan kepada ketua kampung dan jawatankuasa keselamatan dan pembangunan kampung untuk membuat persiapan yang perlu dan persediaan, katanya kepada pemberita di sini.

Muhammad Safian, yang juga Pengerusi Jawatankuasa Pengurusan Bencana Pahang berkata, kerajaan negeri juga akan menerima bantuan dari Angkatan Tentera untuk menghadapi situasi.

Pasukan anggota Angkatan Tentera Johor telah pun ditempatkan di Kem Briged 4 di Kuantan dan mereka menjadi yang pertama untuk menawarkan bantuan dalam daerah dilanda ribut, katanya selepas mempengerusikan mesyuarat jawatankuasa di sini pada malam Ahad.

Muhammad Safian berkata 3 helikopter Tentera Udara DiRaja Malaysia (TUDM) juga telah bersiap sedia untuk membantu mangsa. Tentera Laut Diraja Malaysia (TLDM) telah juga memberi jaminan untuk membantu penduduk dan pelancong yang terjejas di pulau-pulau peranginan.

Beliau juga mengingatkan pekerja perlombongan dan pembalakan, serta nelayan, tidak pergi ke kawasan berisiko tinggi semasa ribut tropika.

Jabatan Meteorologi meramalkan ribut tropika Sonamu untuk menyerang negeri-negeri pantai timur dari hari ini, namun sehingga petang ini tiada tanda-tanda ribut melanda negeri Terengganu.

Ribut tersebut dijangka melanda Pahang antara Jan 9 dan 10 dengan kelajuan angin sehingga 40km sejam.

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails