Teman teman Blogger

Bonda uminas Hajjah Khatijah Awang telah meninggal dunia pada hari Khamis 3.25 pagi 19hb Mei 2011. Hadiahkan Al Fatihah dan doa moga arwah sentiasa dilapangkan dan ditempatkan bersama hamba hambaNya yang soleh dan solehah. Moga Allah membalas kebaikan kalian dengan ganjaran pahala yang berlipat ganda. Al Fatihah.

Jumaat, 26 Jun 2009

Innalillah



Alhamdulillah. Allah memanjangkan sehari lagi usia pada hari ini. Petang semalam jenazah Allahyarham cg Nizar Zainudin selamat sampai di kampungnya dan telah selamat dikebumikan. Cg Nizar berpindah ke Sarawak pada hujung tahun lalu. Ahad 21 Jun, Cg Nizar hanyut ketika sedang mandi di Sungai Rajang,Belaga,Kapit, Sarawak (gambar di atas). Jenazahnya hanya ditemui pada Rabu 24 Jun jam 6 pagi. Khamis, jenazahnya diterbangkan ke Semenanjung untuk dikebumikan di kampung halamannya. Masih muda dan masih solo.
Dari Dia kita datang dan kepadaNya kita kembali. Ajal maut jodoh pertemuan semuanya di tangan Allah swt. Manusia hanya mampu merancang sedang Allah jua merancang dan sesungguhnya perancangan Allah itu adalah jauh lebih baik.
Maut boleh menjemput bila bila masa saja. Tak kira tua atau muda. Sakit atau sihat.Berkeluarga atau bujang. Bila ia datang,terpisahlah kita dari dunia ini. Akan sendirianlah kita di dalam sana.Apa agaknya bekalan kita? Harta berjuta? Isteri cantik? Suami hensem? Anak2 yang pintar cerdik? Hanya amalan soleh dan doa anak anak yang soleh yang akan menjadi pelita di alam kubur. Agaknya adakah kita memilikinya?
Hanya iman yang mampu menjawabnya.
Hanya kekuatan iman yang mampu mengarahkan akal fikiran untuk berbuat amalan soleh. Hanya kekuatan iman yang mampu mengarahkan kita menyuruh isteri dan anak2 menutup aurat. Hanya kekuatan iman yang mampu meringankan tangan untuk menghulurkan sedeqah dan bantuan.Jadi tanyalah iman kita sekuat manakah ia.
Al Fatihah untuk Allahyarham Cg Nizar.
Salam ukhwah.

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails