Teman teman Blogger

Bonda uminas Hajjah Khatijah Awang telah meninggal dunia pada hari Khamis 3.25 pagi 19hb Mei 2011. Hadiahkan Al Fatihah dan doa moga arwah sentiasa dilapangkan dan ditempatkan bersama hamba hambaNya yang soleh dan solehah. Moga Allah membalas kebaikan kalian dengan ganjaran pahala yang berlipat ganda. Al Fatihah.

Sabtu, 31 Oktober 2009

Tidak bertajuk..bacalah sendiri

Dah 3 jam lebih mengadap internet. Menjelajah dari blog ke blog. Blog blog politik masih hangat dengan isu dalaman Pas. Sesetengah blog agaknya panas mendidih. Itulah dunia yang serba canggih,segala ketidakpuasan hati,tak suka, benci,meluat,menyampah diterjemahkan dalam tulisan tulisan yang terpapar hanya dengan sekali klik.Masih belum berpuas hati dengan keputusan mesyuarat khas yang menggantikan EGM dengan seminar. Bukan setakat penulis artikel tapi respon dari pengunjung blog kadangnya lebih dashyat. Agaknya masa menulis komentar ada yang terlalu geram hingga tercabut butir2 huruf di papan keyboard. Agaknyalah...

Banyak respon tanpa nama. Takut ke letak nama? Dah bercupak sumpah seranah pada pimpinan Pas,masih takut letak nama? Kadang datang rasa hangat di hati,apa tidaknya yang mengutuk TGNA,yang mengata TGHH,yang menyumpah pimpinan PAS..macam macam ada.
Setengahnya mengaku ahli Pas,setengahnya mengaku melihat dari jauh,setengahnya mengaku dah menyampah dengan Pas,setengahnya kata perlu pecat si anu dan si anu,setengahnya siap bagi tahu sejak tahun bila jadi ahli pas..Yang pasti semua seperti serba tahu..

Pagi tadi saya ke majlis pelancaran jentera pilihanraya. YB yang menjadi perasmi nampaknya tak banyak nak buka mulut tentang apa yang dibincangkan dalam mesyuarat Khas cuma apa yang disebutnya tentang satu sikap yang ada pada presiden dan pimpinan.
Sanggup menerima kritikan demi kritikan secara terbuka. Kritikan bagaimana wallahuaklam.

Cuma saya rasa terkilan dengan sikap tidak sabar sesetengah dari kita (baca Ahli Pas dan 100/100 bukan orang umno). Apa salahnya tunggu dan lihat apa hasil dari seminar yang akan dianjurkan pada 7 November nanti. Mungkin ada yang mengatakan saya tidak pandai membaca tafsiran politik. Mungkin ya..tapi saya adalah orang yang terjun dalam gerak kerja jamaah PAS. Kami (saya,suami dan mereka yang bekerja untuk jamaah seperti saya) berada dan bekerja dalam PAS bukan kerana sesiapa tapi kerana keyakinan bahawa matlamat dan prinsip PAS menepati kehendak Al Quran dan Hadis. Dan kami tak nampak langsung ada wadah perjuangan lain yang menepati apa yang dikehendaki oleh Islam. Untuk itu,kami tidak berjuang kerana nama atau kerana individu tertentu. Kami berada dalam perjuangan ini kerana kesedaran dan mengharapkan inilah jalan untuk kami menjadi tetamu istimewa Allah di akhirat nanti.

Mungkin bacaan politik kami tidak tajam,setajam penulis2 yang menghentam pemimpin kami. Tapi kami sayang kepada pemimpin kami. Tuan Guru Nik Aziz dan Tuan Guru Haji Hadi insan yang berada dalam perjuangan sejak muda. Barangkali waktu itu sebahagian dari penulis 'hebat' ini masih lagi menyusu . Untuk apa agaknya ada penulis yang menyokong TG yg ini dan menghentam TG yang itu. Untuk apa mengadu domba penyokong PAS? Untuk apa memecah belahkan orang PAS kepada 2 golongan. Apa benar semua itu kerana nak selamatkan PAS dari hanyut ATAU menambahkan beban agar PAS lebih cepat tenggelam. Saya tak tahu. Hanya Allah yang tahu.

Ada benarnya tulisan Ustaz Nik Abduh :
Ia bukan balah orang jahil. Ia isu orang alim yang disayangi dan yang tidak ingin kecuali kebaikan untuk ummah. Justeru ia mungkin panas di awal, tetapi akan ada penyelesaian selepas ada persefahaman.

Yang payah nak selesai ialah balah orang jahil, payah nak faham apatah nak bersefahaman.

Benar jua apa yang disebut oleh seorang pemimpin:
Berada dalam perjuangan adalah satu penghormatan...Pengorbanan yang dibuat dalam perjuangan adalah satu kemuliaan.

Saya tinggalkan ayat yang ditulis dalam blog Nik Abduh untuk renungan kita semua. Moga menjadi renungan dan ada ikhtibar yang dikutip menjadi peringatan kepada semua yang benar benar ikhlas dalam perjuangan..

“Tiadalah terjadi sebarang musibah di bumi dan tiada juga (terjadi) di dalam diri kamu sendiri kecuali ianya telah sedia termaktub di dalam kitab ( di sisi kami ) sebelum Kami lepaskannya. Sesungguhnya itu di sisi Allah adalah teramat mudah. Yang demikian adalah agar kamu tidak berduka cita di atas apa yang telah hilang daripadamu dan kamu tidak pula bersuka ria dengan apa yang kamu perolehi. Allah tidak menyukai setiap orang yang sombong dan bermegah – megah.” al Hadid:22,23

Salam Ukhuwwah

Jumaat, 30 Oktober 2009

Tinta Jumaat: Peringatan diri


Telah bersabda Rasulullah S.A.W Kepada Saidina Ali: "Hai Ali! Allah Ta'ala tidak menciptakan sesuatu pada tubuh manusia yang lebih utama daripada lisan. Ia dapat membuat orang masuk syurga dan dapat menyebabkannya masuk neraka. Kerana itu, jagalah lisanmu, sesungguhnya dia adalah bagaikan anjing gila."

KETERANGAN

Seorang cendekiawan berkata:

"Jasad manusia itu terbahagi kepada 3 bahagian, iaitu: HATI,LIDAH dan anggota badan lainnya. Allah memuliakan masing-masing bahagian. Memuliakan hati adalah dengan makrifat dan tauhid, dan memuliakan lisan dengan kesaksian bahawa "Tiada Tuhan kecuali Allah" dan membaca Al-Quran, sedangkan kemuliaan anggota badan yang lain adalah dengan solat,puasa dan ibadah-ibadah lainnya.

Masing-masing bahagian itu ada pengawas dan pemeliharanya. Hati diawasi oleh Allah SWT sendiri, sehingga tidak ada yang mengetahui apa yang ada di dalamnya, kecuali Allah SWT. Pemeliharaan lisan diserahkan kepada Malaikat pencatat amal dimana Allah SWT berfirman dalam Surah Qaaf: Ayat 18 yang bermaksud: "TIADA SESUATU UCAPAN PUN YANG DIUCAPKANNYA, MELAINKAN ADA DIDEKATNYA MALAIKAT PENGAWAS YANG SELALU HADIR". Sedangkan pemeliharaan anggota badan yang lain, diserahkan pada perintah dan larangan. Masing-masing itu harus jujur.

Kejujuran hati adalah tetap beriman, tidak dengki, tidak berkhianat dan tidak membuat tipu daya. Kejujuran lisan tidak menghina/mengumpat, tidak bohong dan tidak mengucapkan hal-hal yang tidak berguna. Sedangkan kejujuran anggota badan lainnya adalah tidak maksiat kepada Allah SWT dan tidak mengganggu sesama muslim.

Barang siapa hatinya tergelincir, maka ia munafik. Barangsiapa lisannya tergelincir, maka ia kafir. Dan barangsiapa anggota badannya tergelincir, maka ia orang yang durhaka.

Allah SWT menciptakan makhluk ini ada yang memilki lidah(lisan) yang dapat berbicara dan ada yang tidak memiliki lisan.






Krisis satu proses matangkan parti


PENDAPAT
Mesyuarat khas Jawatankuasa Pusat PAS malam tadi sekali lagi menegaskan usaha ke arah penubuhan kerajaan perpaduan tidak akan berbangkit lagi, selepas kebimbangan terhadap usaha itu ditimbulkan lagi oleh Mursyidul Am Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat dalam blognya.

Isu yang timbul tidak lama selepas pilihan raya tahun 2008 itu membawa PAS kepada satu cabaran getir yang menyaksikan debat dalam kalangan pemimpin-pemimpin PAS secara terbuka.

Hari ini, selepas lebih setahun pilihan raya yang menyaksikan kemenangan besar PAS dan parti-parti Pakatan Rakyat, pengalaman demokrasi yang dilalui sepatutnya telah mematangkan setiap parti terbabit.

Debat berhubung proses politik negara kita adalah satu keperluan untuk parti-parti Pakatan Rakyat menilai dan memahami realiti dan keperluan negara ini, dengan setiap parti memahami sumbangan satu sama lain.

Dalam kes PAS, apa yang telah dilalui sejak Mac 2008 lalu sepatutnya membawa iktibar kepada parti, terutama berkaitan pentingnya parti mempunyai prinsip dan haluan yang jelas dalam meneruskan penyertaan dalam proses politik negara.

Selepas dua muktamar berlalu selepas pilihan raya 2008, PAS telah menetapkan pendirian untuk bersama pakatan politik PR dan mengukuhkan pakatan ini sebagai imbangan kepada pakatan Barisan Nasional yang secara tidak adil membolot peratus kerusi yang lebih besar.

Sebagai satu wadah politik dalam satu proses politik yang lebih besar, PR tidak terus wujud dan sempurna sebagai satu pakatan, seperti juga BN yang mengalami turun naik sebagai satu perkongsian politik yang melibatkan permainan kuasa dan tawar-menawar yang berterusan.

Dalam sejarah terkini, parti-parti pembangkang di negara kita bersatu dalam dua gabungan yang kemudiannya berpecah, sebelum wujud dalam bentuk terbaharu sebagai PR.

Secara mudahnya, PR ialah satu proses dan bukan satu matlamat. Kerana itu, debat untuk mengukuhkannya lagi hendaklah diteruskan, tanpa melihat kritikan yang adil sebagai tindakan khianat.

Matlamatnya masih jauh untuk dicapai, dan pasti tidak akan dapat dicapai dengan mudah dan tanpa usaha dan perancangan yang sepatutnya.

Atas sebab inilah PAS perlu mematangkan dirinya dengan politik semasa yang semakin kompleks dan memastikan mandat yang diamanahkan kepada PAS dapat menjadi satu bahagian penting dalam agenda PR.

Kerana inilah juga, PR perlu meletakkan kepentingan rakyat - yang digunakan pada namanya - sebagai sesuatu yang diutamakan dan bukan sekadar simbol dalam pemasaran politik.

Dalam satu aliansi politik, tidak ada ketetapan yang sedia ada melainkan semuanya dirunding berdasarkan proses biasa rundingan dan tawar-menawar politik, dengan setiap pihak tidak mendapat semua yang dikehendaki kerana perlu ada yang dikorbankan demi matlamat yang ingin dicapai melalui aliansi itu.

PAS sebagai parti yang sudah lama terlibat dalam proses politik negara ini perlu bertindak matang dan tidak membenarkan apa yang berlaku baru-baru ini membawa kepada pergeseran yang merugikan parti, ketika sejumlah besar rakyat meletakkan harapan pada parti ini.

Pertemuan yang bakal diadakan awal November nanti perlulah menjadi satu lagi proses debat dalaman yang sihat bagi PAS, yang mematangkan lagi parti ini sebagai salah satu pemain politik yang penting di negara kita.

Penggunaan pertemuan itu nanti untuk manuver politik kelompok hendaklah dielakkan. Tidak perlu lagi dakwaan dan label seperti pro-Umno dan menyokong kerajaan perpaduan - yang sering dikemukakan dengan konotasi negatif semata-mata - yang telah beberapa kali dinafikan dan tidak pernah terbukti.

PAS dan ahli-ahlinya - yang termasuk wakil-wakil yang dipilih rakyat - perlu bertanggungjawab dengan mandat yang telah diberikan oleh rakyat, ahli-ahli parti dan menyedari juga kedudukan PAS sebagai sebuah gerakan Islam. _

http://harakahdaily.net/




Selasa, 27 Oktober 2009

Silap Besar Mengharapkan Perpecahan Dalam PAS

Siang malam pemimpin dan media Umno cuba melaga-lagakan pimpinan Pas. Mereka menggambarkan Pas kini telah berpecah. Sikap mereka berubah-ubah seperti keadaan cuaca yang tak menentu sekarang. Misalnya sebelah siang mereka boleh memuji-muji Presiden dan Mursyidul Am Pas dan malamnya boleh berpusing 360 darjah dengan digantikan tomhmahan dan kejian.

Sebenarnya mereka cuba mengalih isu dan perhatian rakyat dari isu yang berlaku dalam Umno@BN dan juga dalam negara. Dalam masa yang sama dapat mengelakkan rakyat dari membicarakan penyelewengan yang berlaku dalam kerajaan Umno@BN seperti yang didedahkan laporan Audit Negara baru-baru ini.

Jika Umno atau yang sewaktu dengannya mengharapkan Pas akan berpecah dengan isu yang berlaku ternyata mereka silap besar. Mereka yang bercakap tentang perpecahan yang kononnya sedang berlaku dalam Pas ialah mereka yang tidak memahami dasar dan perjuangan Pas. Pas berjuang dan berdiri gagah hari ini dalam persada politik negara kerana teras atau dasar perjuangan Pas. Pemimpin Pas boleh datang dan pergi. Pas biasa mengalami pasang surut dalam arus politik negara. Tetapi bagi pejuang dan pimpinan Pas mereka sanggup mempertaruhkan nyawa sebagai galang ganti untuk memastikan kesinambungan perjuangan mencontohi perjuangan Nabi SAW untuk menegakkan sistem keadilan dan pemerintahan yang berteraskan lunas-lunas Islam terlaksana.

Sejarah telah membuktikan ramai pimpinan Pas yang sanggup dipenjara dan mengalami pelbagai deraan fizikal dan mental tetapi untuk berundur dari perjuangan atas nama mana-mana individu adalah tidak sama sekali.

Apa yang berlaku hari ini sebenarnya ialah ‘isu-isu teknikal’ iaitu mencari bagaimana mekanisme, teknik atau kaedah yang terbaik yang difikirkan oleh pimpinan Pas untuk melenyapkan Umno daripada peta politik di negara ini.

selain itu, apa yang berlaku dalam Pas hari ini adalah satu lagi proses tarbiyyah untuk memantapkan perjuangan Pas agas terus kekal dan relevan agar terus subur membawa mesej Islam dan suara dakwah kepada ummah di negara ini. Kecintaan kepada perjuangan Islam mengatasi segala-gala kepentingan peribadi. Ujian adalah sebahagian pra syarat terhadap perjuangan Islam. Ujian ini akan menjadikan Pas akan bertambah gagah dalam misi dan visi untuk menumbangkan Umno@BN daripada terus rakus menipu dan menindas rakyat. Mehnah ini akan memantapkan iltizam dan ikrar untuk memastikan Umno akan ditalkinkan dalam pilihanraya umum akan datang.

-http://angkasanuri.blogspot.com/

#Kita mengharapkan sesuatu yang terbaik dalam mesyuarat khas nanti. Tak mampu nak ulas apa apa lagi. Bagi ahli pas seperti kami walaupun kerisauan namun sentiasa mengharapkan Parti yang kami sayangi dan dukungi akan sentiasa di landasan yang diredhai serta berpegang teguh dengan prinsip prinsip Islam.
Kita hanya manusia yang lemah. Hanya mengharapkan petunjuk dan hidayah dari Ilahi.

Ahad, 25 Oktober 2009

JANGAN..Jangan..jangan..!!!

Jangan sengaja lewatkan solat,
Perbuatan ini Allah tidak suka.
Kalau tertidur lain cerita.

Jangan masuk ke bilik air tanpa memakai alas kaki (selipar).
Takut kalau-kalau terbawa keluar najis,
mengotori seluruh rumah kita.

Jangan makan dan minum dalam
bekas yang pecah atau sumbing.
Makruh kerana ia membahayakan.

Jangan biarkan pinggan mangkuk yang telah
digunakan tidak berbasuh.
Makruh dan mewarisi kepapaan.

Jangan tidur selepas solat Subuh, nanti rezeki mahal (kerana berpagi-pagi itu membuka pintu berkat).

Jangan makan tanpa membaca BISMILLAH dan doa makan.
Nanti rezeki kita dikongsi syaitan.

Jangan keluar rumah tanpa niat untuk membuat kebaikan.
Takut-takut kita mati dalam perjalanan.

Jangan pakai sepatu atau selipar yang berlainan pasangan.
Makruh dan mewarisi kepapaan.

Jangan biarkan mata liar di perjalanan.
Nanti hati kita gelap diselaputi dosa.

Jangan bergaul bebas ditempat kerja.
Banyak buruk dari baiknya.

Jangan menangguh taubat bila berbuat dosa
kerana mati boleh datang bila-bila masa.

Jangan ego untuk meminta maaf
pada ibu bapa dan sesama manusia
kalau memang kita bersalah.

Jangan mengumpat sesama rakan taulan.
Nanti rosak persahabatan kita hilang bahagia.

Jangan lupa bergantung kepada ALLAH dalam setiap kerja kita.
Nanti kita sombong apabila berjaya.Kalau gagal kecewa pula.

Jangan bakhil untuk bersedekah.
Sedekah itu memanjangkan umur dan memurahkan rezeki kita.

Jangan lupa bila berhutang...ingat bila kita susah.Tidak redha rezeki yang ada
jika hutang diabaikan....

Jangan banyak ketawa. Nanti mati jiwa.

Jangan biasakan berbohong,
kerana ia adalah ciri-ciri munafik dan menghilangkan kasih orang kepada kita.

Jangan suka menganiaya manusia atau haiwan.
Doa makhluk yang teraniaya cepat dimakbulkan ALLAH.

Jangan terlalu susah hati dengan urusan dunia.
Akhirat itu lebih utama dan hidup di sana lebih lama dan kekal selamanya.

Jangan mempertikaikan Kenapa ISLAM itu berkata JANGAN.
Sebab semuanya untuk keselamatan kita.

ALLAH lebih tahu apa yang terbaik untuk hamba ciptaanNya.

Wasalam


"Sebarkanlah ajaranku walau satu ayat pun"
(Sabda Rasulullah SAW)

"Nescaya Allah memperbaiki bagimu amalan-amalanmu dan mengampuni bagimu dosa-dosamu.
Dan barangsiapa mentaati Allah dan Rasul-Nya, maka
sesungguhnya ia telah mendapat kemenangan yang besar."
(Surah Al-Ahzab:71)

Jumaat, 23 Oktober 2009

Janji dan Sumpah Iblis Terhadap Wanita


Iblis laknatullah membisikkan kepada para wanita bahawa apa jua pakaian termasuk hijab tidak ada kaitannya dengan agama, sebaliknya ia hanya sekadar pakaian atau gaya hiasan.

Apabila seorang wanita masih bertahan dengan prinsip hijabnya, maka syaitan beralih dengan strategi yang lebih halus.

Bagaimanakah caranya?

1. Membuka Bahagian Tangan

Kebiasaannya telapak tangan sudah terbuka, maka syaitan membisikkan kepada para wanita agar ada sedikit peningkatan fesyen, iaitu membuka bahagia hasta (siku hingga telapak tangan).

"Ah!Tidak apa-apa, kan masih pakai tudung dan pakai baju panjang."Begitu bisikan syaitan.

Akhirnya si wanita menampakkan tangannya dan ternyata para lelaki melihatnya juga seperti biasa.

Maka syaitan berbisik, "Hah,tak apa-apa kan?"

2. Membuka Leher dan Dada

Setelah menampakkan tangan menjadi kebiasaan, maka datanglah syaitan untuk membisikkan perkara baru lagi.

"Kini buka tangan sudah menjadi lumrah, maka perlu ada peningkatan fesyen yang lebih maju lagi, iaitu terbuka bahagian atas dada kamu, tetapi jangan sebut sebagai pakaian terbuka, hanya sedikit untuk mendapatkan hawa agar tidak panas. Cubalah! Orang pasti tidak akan peduli kerana sebahagian sahaja yang terbuka."

Maka dipakailah pakaian fesyen terbaru yang terbuka bahagian leher dan dadanya dari fesyen setengah lingkaran hingga fesyen berbentuk "V".

3. Berpakaian tapi Telanjang

Syaitan berbisik lagi, "Pakaianmu hanya begitu-begitu saja, cubalah fesyen yang lebih bagus! Banyak kain yang agak tipis, lalu bentuknya dibuat agak ketat biar lebih indah dan cantik dipandang."

Maka tergodalah si wanita. "Mungkin tidak ada masalah, kan potongan pakaiannya masih panjang, hanya bahan dan fesyennya sahaja yang berbeza, agar nampak lebih feminin," begitu syaitan menokok-nambah.

Maka, jadilah mereka wanita yang disebut oleh Nabi s.a.w sebagai kasiyat 'ariyat (berpakaian tapi telanjang).

4. Agak Terbuka Sedikit

Setelah para muslimah mengenakan pakaian yang ketat, maka syaitan datang lagi.

"Pakaian seperti ini membuat susah berjalan atau duduk, kerana sempit, kan lebih baik dibelah hingga lutut atau mendekati peha? Dengan itu kamu lebih selesa."

Lalu dicubalah idea baru itu, dan memang benar dengan dibelah mulai dari bahaian bawah hingga lutut atau mendekati peha ternyata lebih selesa dan mudah untuk duduk atau menaiki kenderaan.

5. Tudung Semakin Kecil

Kini syaitan melangkah dengan tipu daya lain yang lebih "power".

Tujuannya adalah agar para wanita menampakkan bahagian auratnya. "Oh, ada yang terlupa! Kalau kamu pakai baju sedemikian, maka tudung yang besar tidak sepadan lagi. Sekarang kamu cari tudung yang lebih kecil agar serasi dan sepadan. Orang tetap akan menamakannya tudung."

6. Terdedah

Si wanita ternyata selesa dengan fesyen baru yang dipakainya seharian. Syaitan datang memberi idea lagi. "Rambutmu sangat cantik. Bukankah lebih selesa jika tudungmu dilepaskan. Kamu bebas mencuba fesyen rambut yang pelbagai. Malah, kamu boleh mewarnakan mengikut warna yang kamu suka supaya kelihatan lebih menawan."

Maka, sekali lagi syaitan berjaya mempengaruhi si wanita supaya mendedahkan rambutnya.

7. Membuka Seluruh

Syaitan kembali berbisik, "Kalau langkah kakimu masih kurang selesa, maka cubalah kamu cari fesyen yang lebih menarik. Bukankah kini banyak skirt separuh betis dijual di pasaran? Tidak usah terlalu terdedah, hanya kira-kira 10 sentimeter sahaja. Nanti kalau kamu sudah biasa, baru cari fesyen yang di atas paras lutut"

Benar-benar bisikan syaitan telah menjadi penasihat peribadinya.

Maka terbiasalah dia memakai pakaian terdedah.

Terkadang si wanita berfikir, apakah ini tidak bersalahan dengan agama?

Namun bisikan syaitan menyahut, "Ah, jelas tidak bersalahan. Kan sekarang zaman sudah semakin moden. Kamu hanya mengikut arus fesyen masa kini."

"Tetapi, apakah ini tidak menjadi fitnah bagi kaum lelaki?" hati si wanita curiga.

"Fitnah? Ah, kalau kaum lelaki melihat bahagian tubuh wanita yang terbuka, malah senang dan mengatakan ooh atau wow, bukankah ini bererti sudah tidak ada fitnah lagi, kerana sama-sama suka?" syaitan menghasut.

Begitulah sesuatu yang seakan-akan mustahil untuk dilakukan.

Namun syaitan tidak pernah berhenti membisikkan hasutan-hasutan jahat sehingga ke saat kematian seorang anak Adam itu.

Hingga pada suatu ketika nanti akan muncul idea untuk mandi di kolam renang atau di pantai secara terbuka, di mana hanya dua bahagian sahaja yang ditutupi iaitu kemaluan dan buah dada!!!

Ingatlah, syaitan laknatullah hanya pandai menjanjikan kita dengan janji-janji palsu yang halus dan memikat, janji untuk keseronokan dunia, tetapi sebenarnya janji itu palsu dan racun yang mematikan! Nauzubillah...

Khamis, 22 Oktober 2009

Bahaya Solat Tanpa khusyuk


Dalam surah al Maun,ayat ke4 dan ke 5,Allah telah menyatakan kecelakaan bagi orang orang yang solat. Ayat yang bermaksud:

"kecelakaanlah akan didapati bagi orang orang yang solat. Orang orang yang solat mereka dalam keadaan lalai."

Dalam ayat tersebut,Allah telah menyebut bahawa neraka diperuntukkan bagi mereka yang mengerjakan solat tetapi solat mereka dalam keadaaan yang lalai dan lupa.Apa sebenarnya yang dimaksudkan dengan lalai itu? Ada beberapa perkara atau keadaan yang termasuk dalam ertikata lalai tersebut.

Antaranya:

~ Mereka yang lupa ketika mendirikan solat sehingga tidak disedarinya berapa rakaat solat yang dikerjakannya. Kadang kadang terlupa akan rakaatnya samada sudah terlebih,genap atau terkurang. Dalam solat mereka boleh mengigati bermacam perkara. Barang hilang boleh diingat dalam solat,idea baru datang dalam solat bahkan nak masak apapun boleh diingat dalam solat.

~ Mereka lalai dengan kedatangan waktu solat fardu atau mereka ingat dan tahu masuk waktu tetapi bertangguh tangguh,nanti dulu, sebentar lagi dan sebagainya.Mereka bertangguh samada disebabkan urusan pekerjaaan dan seumpamanya.

~ Termasuk juga dalam kategori lalai ialah mereka yang lupa maksud sebenar solat yang diperintahkan oleh Allah swt walaupun mereka mendirikan solat namun bukan dari kesedaran akan maksud dan hikmah solat. Mereka lupa solat mencegah dan melarang mereka dari melakukan perkara perkara mungkar.

~ Ibnu Jabir pula mengertikan perkataan lalai itu ialah mereka tidak bersungguh sungguh mengerjakannya. Dalam solat ingatannya melayang kepada yang lain,tidak disegerakan membulatkan ingatannya kepada Allah swt.

Adapun maksud sebenar mengenai lalai dan lupa itu ialah mereka yang sekiranya melakukan solat di awal waktu merasa beruntung dan bersyukur kerana Allah mengurniakan sehingga dapat melakukan solat di awal waktu. Dan jika melambat lambatkan solat di hujung waktupun tidak merasakan sesuatu yang merugikan malah tidak pula merasa keluh kesah kerana ia telah melewat lewatkan kewajipan solat fardu tersebut.

Orang yang telah sampai ke peringkat tidak merasai perbezaan antara solat di awal waktu atau dihujung waktu maka dalam keadaan tersebut walaupun dia mengerjakan solat tetapi malangnya ia telah direzabkan oleh Allah swt untuk mendapat kedudukan yang selayaknya iaitu didalam neraka.

Ada juga yang terlambat mengerjakan solat kerana tertidur. Walaupun tertidur dan terlupa itu sesuatu yang tidak dikira salah di sisi syariat namun ia hendaklah diperhatikan dari pelbagai sudut. Apakah dia tidur setelah masuk waktu solat atau ketika waktu solat hampir tiba jika dalam keadaan tersebut maka disifatkan sebagai cuai. Dengan kecuaian itu juga Allah swt akan mendatangkan balasannya sesuai dengan kecuaian yang telah dilakukannya. Tidur yang dianggap sebagai ibadat hanyalah tidur yang dilakukan sebagai modal untuk berjaga malam kerana hendak melakukan solat malam seperti yang digalakkan oleh Islam.


Sumber:Khusyuk Dalam Solat

Mufti Rusia komen ayat pada kulit bayi



GAMBAR menunjukkan ayat al-Quran muncul pada kulit Ali.

MOSCOW - Majlis Mufti Rusia kelmarin sebulat suara menyatakan bahawa ayat suci al-Quran yang muncul dua kali seminggu pada kulit Ali Yakubov iaitu seorang bayi lelaki berusia sembilan bulan di wilayah Dagestan, selatan Rusia merupakan amaran tuhan kepada semua penduduk Islam di Rusia dan Dagestan.



Menurut kenyataan majlis itu, mengikuti perintah Allah dan meninggalkan segala persengketaan, mewujudkan keamanan sesama umat Islam dan dengan jiran, membersihkan diri daripada dosa dan mula mengamalkan prinsip kejiranan selain bermaaf-maafan menyebabkan penduduk Islam di negara tersebut akan mendapat keampunan Allah.

Menurut beberapa laporan, ibu bapa Ali yang tinggal di bandar Kizlyar di wilayah Dagestan dan kalangan imam tempatan mendakwa ayat suci al-Quran itu muncul pada hari Isnin dan Jumaat sebelum hilang dan digantikan dengan ayat baru.

Salah satu ayat itu bermaksud: "Allah ialah Pencipta segala yang ada.".

Apabila ayat suci seterusnya muncul, Ali tidak dapat tidur sepanjang malam dan mengalami demam dengan kepanasan badannya tidak dapat dikurangkan walaupun dengan menggunakan ubat-ubatan kuat.

Semasa dia dilahirkan, Ali didapati menghidap penyakit jantung dan berkaitan dengan otak tetapi dia sembuh sepenuhnya selepas ayat al-Quran mula muncul pada tubuhnya.







Rabu, 21 Oktober 2009

35 'sejadah berdiri' di surau sekolah

ANTARA murid dan penduduk kampung yang berpeluang melihat kejadian sejadah berdiri di surau Sekolah Kebangsaan Tok Sangkut, Repek, Pasir Mas, semalam.

--------------------------------------------------------------------------------

PASIR MAS 20 Okt. - Orang ramai dan warga Sekolah Kebangsaan Tok Sangkut di sini hari ini gempar apabila kejadian 'sejadah berdiri' seperti yang dilaporkan di beberapa tempat termasuk di Bukit Mertajam pada 2 Oktober lalu, kini berlaku pula di surau sekolah berkenaan.

Jika sebelum ini hanya sehelai yang didakwa berdiri tetapi kali ini sebanyak 35 helai sejadah dilihat berdiri mengikut saf iaitu 15 helai di ruang solat lelaki dan 19 helai di ruang solat wanita dengan sehelai daripadanya berada di bahagian hadapan seolah-olah mengimamkan solat.

Kejadian disedari pada pukul 10.55 pagi oleh seorang murid tahun dua, Nurul Huda Mat Jali, 8, yang mengikuti kelas pemulihan di pondok berdekatan, ternampak sesuatu yang ganjil melalui celah pintu cermin surau berkenaan lalu memberitahu kawan-kawan dan mereka memaklumkan kepada guru.

Ia bukan sahaja menarik perhatian warga sekolah yang tidak percaya ia 'dibuat-buat' oleh seseorang malah penduduk tempatan mula berduyun-duyun ke sekolah itu untuk menatap insiden yang dianggap fenomena luar biasa.

Menurut seorang guru di sekolah berkenaan, Adnan Abdullah, sebaik membuka pintu surau, dia terkejut apabila terpandang kedudukan sejadah tersebut dalam susunan seperti jemaah lelaki dan perempuan sedang mengerjakan solat dan duduk di antara dua sujud.

''Kejadian ini pertama kali saya lihat dan amat terkejut kerana kedudukannya terpisah antara jemaah lelaki dan wanita manakala kedudukan imam di bahagian hadapan.

''Lebih menghairankan ketinggian sejadah itu berdiri juga berbeza seolah-olah menunjukkan yang tinggi itu jemaah dewasa dan yang rendah adalah jemaah kanak-kanak,'' katanya.

Katanya, surau tersebut sudah seminggu tidak digunakan kerana dijadikan kelas sementara kerana ada bilik darjah yang dalam proses baik pulih.

Seorang lagi guru, Mat Yuti Hamid mendakwa, dia orang yang terakhir menggunakan surau itu petang semalam pada pukul 3.40 petang untuk solat zuhur dan ketika meninggalkan surau, dia melihat kesemua sejadah terletak di raknya.

''Semasa saya masuk, semua sejadah berlipat di atas rak bahagian belakang surau dan saya mengambilnya sehelai untuk digunakan. Selesai solat saya hanya melipat sejadah itu dan meninggalkan di ruang solat dan ketika itu tidak ada sebarang perkara aneh berlaku,'' katanya.

Sementara itu Pembantu Penguat Kuasa Pejabat Agama Pasir Mas, Kamaruddin Zakaria mendakwa, kejadian tersebut sengaja direka oleh individu yang tidak bertanggungjawab untuk mencipta suasana gempar.

''Berdasarkan pengamatan saya, insiden ini sengaja direka-reka untuk mengelirukan pandangan orang ramai dan mewujudkan suasana gempar oleh pihak yang tidak bertanggungjawab," katanya.

utusan Malaysia online

Selasa, 20 Oktober 2009

Haram GREEN Soya bean drink from YEO's dan FANTA APPLE

Awas semua muslimin dan muslimah!

GREEN BEAN SOY DRINK Salam semua. Kali ini saya nak sentuh ttg minuman ringan keluaran Yeo Hiap Seng, jenama salah satu pembekal minuman ringan yg tak asing lagi di rantau ini khususnya Singapura danMalaysia .

Pernahkah anda dengar ttg keluaran produk minuman YHS yg terkini, khususnya minuman kacang soya fusion dgn kacang hijau? Jika anda di Singapura, harap2 baca dulu ya, bahan-bahan yg terkandung dalam minuman ini.




Semasa saya ke salah sebuah pasaraya tempatan, terpandang saya ke arah minuman ini yg saya fikir adalah salah satu lagi keluaran terbaru YHS. Iyerlah, apalah bahan yg nak dibubuh dlm minumankan? So I pick up one and brought to office. Tapi, bila saya baca ingredientsnya.......

Cuba lihat kat pic ini.

Cuba lihat dekat-dekat........


Apa ke benda ni? Rupa-rupanya E471 is derived from pig. MasyaAllah, dah takde lagi ke sumber yg baik, yg murni, darimana pihak pengeluar nak dapatkan bahan atau sumber utk membuat produk minuman mereka???? Tidakkah mereka peka dgn pengguna2 Islam yg sememangnya ramai telah terbiasa dgn minuman yg mereka bekalkan atas jenama YHS???

Belek punya belek.....hah, patutlah. Minuman ni diperbuat di....... di negara yg dah mmg dah tersohor bubuh melamine dalam susu!!

Apapun, saya sekedar berkongsi info dan diharap sesiapa yg teringin nak merasa minuman jenama YHS "Green Bean Soy Drink", lupakan sajalah niat anda tu. Tak berbaloi bahan yg haram jika memasuki dlm tubuh badan kita ni!! Harap dapat sebarkan info ini terutama sekali kpd anak-anak kita yg mungkin kurang arif ttg perkara ini.

Do not drink FANTA APPLE, as it contains (E211, E224) Fat of Pork(PIG)

Sumber: Blog Cina Islam

Isnin, 19 Oktober 2009

Shafiyah



"Berhenti! Kurang ajar! Gadis gilaaa!!"

Shafiyah berlari lincah. Zig zag dan seketika menyelinap di antara kerumunan manusia. Meninggalkan dua tentara Israel yang mengejarnya dengan nafas termengah-mengah.

"Gadi gila! ia menikam Simon dan mengambil senjataku!" seru tentara yang berbadan besar sambil terus mengejar. "Ia mengambil uangku! Sial!!!" geram si Israel botak. Mereka berdua menatap kejauhan setengah berjinjit. Kemana gadis itu? Seperti hilang di tengah maraknya pasar. Dan...napas si botak mulai terdengar ngik-ngik. Tarik naps, hembuskan. Atur nafas.., pelan-pelan. Kelihatannya capek sekali!

Shafiyah tertawa-tawa. Agak jauh ia berhenti, mengusap peluh di dahi dengan ujung jilbabnya. Sebuah senjata dan sebuah dompet dengan uang yang lumayan! Surat-surat penting? Wah, dirobek-robek kecil saja dan..seru juga kalau dibuang di sepanjang jalan pasar! Shafiyah nyengir, sibuk membolak balik isi dompet. Sesekali ia melihat ke belakang, mencari dua tentara Israel yang baru saja diperdayanya! Nah.., nah.., itu si botak dan temannya! Susah payah menyeruak kerumunan pasar!

Shafiyah menyimpan belati di balik kaos kaki, dompet di dalam sakunya, menyandang senapan rampasan dan..hup! Melompat dan berlari lagi... DOR! DOR! DOR!

Akhirnya.., keluar juga letusan itu! Pengecut! Shafiyah berlari lebih cepat. Seperti ada kekuatan penuh yang mendorongnya laju bersama angin. Begitu ringan. Seperti terbang. DOR! DOR! DOR!

Orang-orang di Pasar menyingkir. Panik! Tiba-tiba... "Siapa yang kalian kejar?" "Ya, biar kami bantu!" Satu, dua, lima.., sepuluh tentara Israel yang tengah berjaga-jaga di sekitar di Pasar Wahd, lengkap dengan senjata laras panjang mereka, bergabung dengan dua tentara tadi. "Si perampas! Kami mengejar si perampas!!" "Ya, dia sangat berbahaya! Dia membunuh satu rekan kami!" "Mana pemuda itu?" tanya mereka serempak. Buas. Orang-orang di Pasar yang mendengar percakapan itu menyimpan tawa.., juga doa. Shafiyah! Orang-orang kafir itu pasti tengah memburu Shafiyah! Muslimah kecintaan Gaza!

"Assalamu'alaikum!" Beberapa suara berat menjawab salam Shafiyah. Suara Abu Umar dan beberapa anggota Izzudin Al Qosam. "Dua laras panjang, tiga laras pendek, sekantong uang dan empat granat tangan," Shafiyah menyerahkan semua itu dari balik pintu. "Apakah Abu Umar berkenan menerimanya?"

Abu Umar menguakkan pintu. "Tidakkah lebih baik ukhti fillah Shafiyah masuk? Istri saya ada dibelakang." "Maaf, saya terburu-buru." "Kalau begitu jazakillah khoiron. Fii amanillah ukhti mujahidah!"

"Allahu Akbar! Assalaamu'alaikum!" pamit Shafiyah.

Dan seperti hari-hari kemarin, suara-suara berat itu mejawab salam tersebut dengan penuh semangat seraya tak henti mendoakan Shafiyah.

"Siapakah dia sebenarnya Abu Umar?" "Ya, berapa umurnya? Di mana tempat tinggalnya? Siapa saja keluarganya?" "Ishbir, ya Jabir," Abu Umar tersenyum pada pemuda yang bernama Jabir itu. "Nanti kujelaskan."

Jabir tertunduk malu. Ia tahu para ikhwah masih tersenyum-senyum memandangnya. Dan..bukankah di antara yang hadir hanya dia yang belum menggenapkan separuh diennya?

Shafiyah, Shafiyah. Tiba-tiba nama itu terus muncul di benaknya. Turun memasuki relung-relung hatinya. Membawa pendar cahaya. Ah, jabir menepisnya. Astaghfirullah.

"Aku mengenalnya setahun lalu di Ummu Shabrah anNaqb. Ketika aku melewati jalan sepi di daerah itu bersama istriku, aku melihat gadis. Dia mengikat seutas tambang pada sebuah pohon besar dan turun ke dalam sebuah lubang, semacam sumur. Kami memperhatikannya dan terkejut ketika melihatnya mengangkat kerangka manusia dari sumur tersebut.."

Hening. Semua seakan menahan napas mendengar cerita Abu Umar. "Ke..rangka, maksud Abu Umar, sumur tempat pembantaian massal itu.., Shafiyah.."

"Ya, ia yang menemukannya. Dan kami bersama-sama pada akhirnya menyebarluaskan hal tersebut sehingga banyak ikhwah yang membantu menguburkan kerangka korban Israel beberapa tahun lalu itu." "Berani sekali," komentar Jabir. "Masya Allah." Yang lain melirik Jabir penuh arti.

"Shafiyah sangat keras, tengar. Mungkin karena pada usia empat belas tahun ia harus melihat orangtua dan kakaknya tewas ditembak tentara Israel ketika baru keluar dari rumah mereka. Ia lolos karena keistimewaan yang diberikan Allah padanya. Pelari. Ia seorang pelari cepat dan ahli bela diri." "Lalu di mana tempat tinggalnya?" tanya seorang pemuda. "Aku pernah mengajaknya tinggal bersamaku, tetapi ia masih memiliki seorang paman di Kfar Darom. Di sana pun ia tak sering. Ia tahu, bisa saja para tentara Israel mencari-carinya. Kini usianya tujuh belas tahun."

Pagi itu Shafiyah asyik mencubit-cubit bibir bawahnya. Ia sedang mencari akal untuk dapat merampas senjata milik dua tentara Israel tak jauh di hadapannya. Keningnya masih berkerut ketika tiba-tiba.. Entah dari mana datangnya terdengar gemuruh suara para tentara Israel, tank dan hingar bingar tembakan senjata di Nablus!

Wah, kalau begini bagaimana bisa kurampas, suaranya sendiri. Tapi Shafiyah ingin tahu apa yang terjadi. Lalu seketika dilihatnya barisan kaum muslimin. Para lelaki yang mengenakan kafiyeh sebagai penutup muka begitu banyak! Mereka menyerukan takbir dan yel-yel HAMAS! Mereka datang dari Universitas Najah! Para mahasiswa!

"Kita semua adalah Sholahudin, adalah Ayyash dan Imad Ageel! Hidup Syekh Ahmad Yasin! Usir Israel dari Jabal Abu Gneim! Bebaskan Palestina dengan darahmu! Allahu Akbaaarrr!" teriak mereka sambil melempari Israel dengan batu.

Tanpa berpikir lagi, Shafiyah bergabung dengan barisan muslimin. Memunguti dan melempari para iblis itu dengan batu-batu yang berserakan di sekitar sana! Ini adalah protes atas arogansi Netanyahu dan Mentri Pertahanan Israel Yitzhak Mordechai yang akan membangun pemikiman Israel di Har Horma (Jabal Abu Gneim)! pasti itu! Shofiyah tahu, itulah kebiadaban Yahudi Israel yang sambil membantai dan menyembelih kaum muslimin masih sibuk mempersiapkan berbagai 'pesta' pembangunan penduduk Palestina dari negerinya sendiri! Juga dalih-dalih bahwa Israel, mereka adalah 'anak manis' yang cinta damai dan hanya membela diri dari para teroris Palestina!!! Gila! Tentara-tentara Israel makin buas. Suara senjata dan bom bersahutan di udara. gas air mata terus disemprotkan pada para mahasiswa.

Shafiyah berlari! Mendorong seorang tentara Israel ke tempat penuh kepulan asap gas air mata, sambil merampas senjatanya. Kemudian ia berlalu begitu cepat. Seorang lagi tentara yang lengah diperlakukan serupa. Ketika tentara itu melawan, Shafiyah menendang tempurung lututnya hingga ia terjerembab!

Keributan semakin meluas. Kini para tentara kian biadab. Shafiyah melihat sendiri seorang kakek tua diinjak-injak tiga tentara Shafiyah melempar senjatanya pada seorang pemuda berkafiyeh. "Tembak!" Pemuda itu tercenung sesaat, hanya sesaat. Kemudian ia menembak ke arah tentara Israel tanpa henti, hingga pelurunya habis.

Senja hari berdarah di Nablus. Langit, bumi dan bebatuan menjadi saksi. Tentara zionis Israel telah membuktikan lagi kebiadaban mereka. Tubuh-tubuh penuh luka yang bergelimpangan mereka tinggalkan. Puluhan pemuda mereka tangkap. Beberapa tewas dengan wajah yang tak bisa dikenali.

Shafiyah berlari menuju rumah Abu Umar. Air matanya berderai-derai. Dalam ransel tua di punggungnya ada beberapa barang rampasan walau tak banyak. Tiba-tiba, tak jauh di hadapannya, kembali dilihatnya tiga tentara Israel mendorong-dorong tubuh seorang pria. Shafiyah terkesiap. rasa-rasanya ia mengenal pemuda ini. Siapa dan di mana? Di letakkannya ranselnya di balik sebuah pohon besa...

"Katakan saja kau orang HAMAS!" "Ya, ayo katakan! Cepaaat!!"

Shafiyah menangkap jelas perkataan itu. Dan...Shafiyah merasa ia tak bisa meninggalkan pemuda tersebut dalam kesulitan. Harus ada sesuatu yang dilakukannya untuk menolong! Jangan sampai pemuda itu dibunuh! Ya, pemuda Hamas, batalyon Izzudin Al Qossam! Dada Shafiyah berdebur keras saat ia makin dekat. Dilihatnya sang pemuda menatap dua orang kafir itu dengan pandangan menantang.

"Dasar suami tak bertanggung jawab!! Anakmu menangis di rumah, dan aku yang sakit ini harus mencarimu! Kerjamu hanya menghabiskanuang saja..," kata-kata itu meluncur begitu saja dari mulut Shafiyah. Dilihatnya pemuda itu terbelalak.

"Kau terkejut?" Shafiyah memegang ujung baju pemuda itu dan menariknya. "Pulang!! Pulang! Pulang kubilang!! Lelaki tak tahu diri!"

Tiga tentara itu tertawa-tawa. "Istrinya cerewet.." "Mari kita pergi, biar saja ia dimarahi sampai besok pagi!" "Ya..ha..ha..ha...ha.."

"Pokoknya mulai sekarang, kalau mau hidup seperti ini terus, ceraikan aku! Ayo, apa kau berani ya Aba Abbasss??? SSSt.., maafkan, akhi..saya..saya...dasar lelaki tak tahu diuntung! Cepat pulang!!"

Pemuda itu masih kebingungan. Shafiyah melihat tiga tentara itu berjalan menjauhi mereka masih dengan tertawa-tawa. Dan ketika mereka benar-benar telah jauh, tanpa berkata apa pun Shafiyah dengan wajah merah berlari dari hadapan pemuda itu, mengambil ranselnya di balik pohon dan kembali berlari. Jabir, pemuda itu cuma tergangga. Luar biasa tipu daya muslimah ini! Shafiyah? Apakah dia Shafiyah? Jabir tak yakin. Yang pasti hampir saja identitasnya terbongkar! Masya Allah...!

Sebelumnya, Jabir tengah mengendap-endap di balik semak tempat tentara-tentara itu beristirahat. Ia tak kuasa membendung kekagetannya ketika mendengar pembicaraan ketiga orang zionis itu.

"Mampuslah orang-orang Palestina!"

"Ya, kau tahu Shin beth dan Mossad akan melakukan hal itu lagi."

"Hal apa??"

"Meledakkan bom bunuh diri ala bom syahid mereka..."

"Bagaimana mungkin?" "Ya, siapa di antara bangsa kita yang mau berkorban membawa bom seperti itu?"

"tak ada.."

"Lantas?"

"Mossad memasang bom kecil yang hampir serupa dengan kancing baju di tubuh seorang agen tanpa dia mengetahuinya. Lewat sinyal yang ada, mereka memantau ke mana agen itu pergi, dan meledakkanya sesuka hati lewat alat pengendali yang mereka pegang."

"Hebat tapi megerikan."

"Ya, bahkan kalau perlu diledakkan di pemukiman Yahudi."

"Apa kau bilang??"

"Untuk lebih memojokkan HAMAS. Kehilangan puluhan orang tak berarti. Bangsa kita banyak dan yang penting simpati dunia. Sudahlah, jangan bicarakan itu lagi!"

"Ya, aku jadi was-was. Jangan-jangan suatu ketika..keluarga kita.."

"Ah, lupakan semua itu!"

Tentara-tentara itu masih berbincang walau dengan lain topik. Kali ini tentang seorang artis top Israel yang menjadi cover di harian Haarets. Sementara tubuh Jabir masih bergetar mendegar kekejian tersebut. Ia jatuh tersandung ranting pohon dan menimpa orang-orang itu. Begitulah kisahnya. Jazakillah, Shafiyah! Kini informasi yang didapatnya bisa sangat berguna!

Malam itu di Gaza, dalam sebuah bilik kecil... Shafiyah asyik mengamati sosok dalam foto yang ditemukannya di dompet seorang tentara Israel. Aneh, bukan foto siapa-siapa. Entahlah. Ada tulisan dibawahnya. Rambo-Amerika. Shafiyah mengangkat bahunya. Foto model atau aktor barangkali. Kekar dengan berbagai senjata yang melingkari tubuhnya. Belati-belati. Senjata api, granat, isi peluru yang berjuntai bagai kalung.

Yap! Shafiyah bangkit dari duduknya. Perlahan diambilnya tali tipis. Dirangkainya beberapa granat tangan temuannya bagai kalung. Dua senjata laras panjang di sandangnya di punggung. Beberapa pisau dikumpulkannya dalam tas plastik yang diikat dipinggang. Juga beberapa peluru. "Rindunya aku padaMu ya Robbi..,' katanya sambil tersenyum tanpa beban. Tak lama ia sudah membenahi semua itu. Sebuah rencana siapa dimainkan!

"Bagaimana Abu Umar?"

"Tidak, Shafiyah. Aku tidak setuju."

"Tetapi.."

"Seorang wanita, mendatangi markas Israel sendiri, mengambil senjata-senjata untuk dibawa para ikhwah dan meledakkan diri bersama puluhan tentara israel. Tidak, Shafiyah."

"Saya ikhlas," lirih Shafiyah. Disebelahnya Ummu Umar yang tengah menggendong bayinya menepuk-nepuk pundah Shafiyah. "Saya ingin."

"Itu kerja yang lebih tepat bagi lelaki!" kata Abu Umar.

"Ya, saya yang akan melakukannya!"

"Tidak, saya saja!"

"Insya Allah saya!! Saya!!"

Ruang depan rumah Abu Umar tiba-tiba riuh rendah oleh suara beberapa anggota HAMAS.

"Sssst!!"

Senyap.

"Saya yang akan pergi. Ijinkanlah!" kata jabir tenang. "Ide Shafiyah bagus sekali dan harus segera dilakukan. Apalagi sekarang ini kita sangat membutuhkan senjata untuk melawan kebiadaban mereka. Untuk membebaskan negri ini dari penjajahan keji mereka!!" Pembicaraan terus berlanjut. Semua hampir sepakat Jabir yang akan menunaikan tugas.

Setelah membantu Ummu Umar menyiapkan hidangan, Shafiyah pamit. Ia ingat lepas Maghrib paman akan menjemputnya di bilik kecilnya. Shafiyah ke luar lewat jalan belakang setelah merangkul dan mengucapkan salam pada Ummu Umar. Pikirannya melayang pada rencana-rencana yang akan dilakukannya untuk memperdaya tentara-tentara Israel yang gila itu. Ia menoleh sesaat ke belakang dan sempat melihat seseorang mengetuk pintu rumah Abu Umar.

Mata Shafiyah mengerjap picing dan sebelum ia menyadari apa yang terjadi.., sebuah ledakan yang sangat keras terdengar di udara! muntahan api di mana-mana! Dalam sesaat rumah Abu Umar hancur lebur! Mulut Shafiyah ternganga, matanya terbelalak dan kepalanya pening! kakinya yang semakin lemas terpaku di tempat. Nyaris tak bergerak. Sesuatu menjalar di sekujur tubuhnya. Api! Bara! Amaraha yang tak tertahan! Satu persatu diseretnya langkahnya. Berat sekali. Abu Umar, Ummu Umar dan bayinya yang masih merah, para anggota HAMAS.., airmata Shafiyah menetes-netes. Allah, Allah, Allah,. Sepanjang jalan hanya Allah yang dipanggilnya!

Sebulan berlalu.

Suatu malam, seorang wanita melewati Pusat Komando Tentara Israel. "Hai, nona cantik!" Siulan liar segera menyergap wanita itu. "mari, sini!" Seorang tentara mencoba meraihnya. Dengan sigap wanita itu berkelit. Hup, hup, hap! Tiga pisau menancap tepat di jantung dan wajah tentara-tentara itu. Wanita tersebut segera merampas senjata mereka.

"Terimakasih. Jangan kalian lupakan aku. Aku Shafiyah, tak akan membiarka kalian tidur nyenyak di atas genangan darah kaum muslimin Palestina!" Seorang dari mereka mencoba membunyikan alarm. Shafiyah mengambil granat tangan dari dalam saku dan membuka picu granat dengan mulutnya. "Tidaaaaaaaaaaakkkkkkk!!!" "Terimalah!"

Shafiyah berlari bersama angin malam. Suatu ledakan keras terdengar di udara! Tubuh puluhan tentara penghuni barak pecah berserakan di bumi! Shafiyah masih berlari bersama angin. Bersama Allah. Ya, seperti terbang.

Wassalam

Ukhti

Rasullah SAW bersabda: Allah SWT. memuliakan orang-orang yang mati syahid (memperjuangkan agama Allah) dengan lima kemuliaan yang tidak diberika kepada salah seorang dari para nabi, bahkan aku pun tidak. Salah satu dari yang lima itu ialah bahwa ruh -ruh para nabi itu dicabut oleh Malaikul Maut, dan dia pun yang akan mencabut ruhku; sementara orang-rang-orang yang mati syahid, ruhnya dicabut oleh Allah Swt. dengan kekkuasaan-Nya bagaimana saja Dia mau; bahkan Allah Swt. tidak menguasakan Malaikul Maut untuk mencabut ruh mereka."

"Kedua, setelah mati, semua nabi dimandikan mayatnya, dan mayatku pun setelah mati akan dimandikan, sementara mayat para syuhada tidak dimandikan, dan mereka tidak memerlukan air dunia."

"Ketiga, bahwa jasad para nabi itu dikafani, dan jasadku pun pasti dikafani, sementara jasad atau mayat para syuhada tidak dikafani (tidak diberi kain kafan)."

"Keempat, bahwa para nabi, jika telah mati, maka mereka disebut mayit, dan aku, jika telah mati, akan dikatakan, bahwa Muhammad telah wafat; pdhal orang-orang yg mati syahid tidak disebut amwat (mayat-mayat atau telah mati)."

"Kelima, bahwa para nabi diberi (hak memberi) syafa'at (pertolongan) pada hari kiamat, dan aku pun diberi hak syafa'at pada hari kiamat. Sementara, para syuhada, dapat memberi syafaat setiap hari untuk orang yang berhak mendapatkannya."

Subhanallah. Ingatlah Allah PASTI menepati janjiNya.


Sumber:Laman Mutiara

Khamis, 15 Oktober 2009

Catatan sehari di bagan pinang

Malam 11hb,pertambahan penghuni tempat penginapan menyebabkan pejabat terpaksa dikemas untuk dijadikan tempat tidur. Sekadar untuk merehatkan badan yang kepenatan. Meja diangkat ke tepi. Kira kira jam 2 pagi tanpa tilam atau tikar,hanya tuala pengganti bantal namun kerana terlalu penat tidur tetap lena.

Terjaga kira kira jam 4 pagi. Kelibat beberapa teman sedang bergegas ke surau berdekatan. Hampir terlupa kiranya ada solat hajat dan munajat pagi itu. Walaupun nak cepat terpaksa juga menunggu giliran ke bilik air. Hampir 4.35 bergegas pula menyusuri teman teman lain. Kiranya saya terlewat kerana sampai di surau,solat sunat tasbih sudah hampir selesai. Satu kerugian sebenarnya.

Pagi itu kami solat sunat hajat dengan diimamkan oleh ustazah Nuridah,ketua Dewan Muslimat PAs Pusat. Doa dipanjatkan memohon pertolongan dan kasihan belas Allah. Memohon dipermudahkan bagi kami melaksanakan kerja kerja dakwah. Ada sesu sedan yang mengiringgi doa. Ya Allah sesungguhnya kami ini hambaMu yang lemah dan tidak berdaya,bantulah kami.

Seusai solat hajat disambung dengan solat subuh dan tazkirah ringkas. Kata kata semangat dan peransang terus diberikan. Kemudian kami kembali ke penginapan sementara. Berkemas dan bersiap untuk turun melengkapkan satu lagi agenda perjuangan.

Kumpulan kami adalah yang terakhir bertolak ke tempat pengundian. Sampai disana,kami bergegas turun. Suasana dah mula bising dengan jerit pekik pemuda umno. Mengambil tempat berhadapan dengan pemuda umno,menyaksikan lagak dan aksi yang ditunjukkan oleh anak didik Khairi Jamaludin. Perkataan lucah dan tidak sopan menjadi zikir pada mereka. Perkataan depan boleh belakangpun boleh,bogelpun boleh,sama jenispun boleh seolah olah tidak memberikan apa apa rasa pada mereka. Malah ada yang ke tengah jalan menunggingkan punggungnya pada kami. Ya Allah ke mana perginya rasa malu mereka.

Sedangkan disebelah penyokong PAS mula mengalunkan zikir dan selawat. Beberapa orang pemimpin dan petugas keselamatan Pas sentiasa berulang alik di hadapan kami dan mengarahkan agar terus berzikir dan jangan sesekali melayan provokasi yang cuba dilakukan oleh pemuda umno.

Hampir jam 11 pagi,barulah nampak kelibat gadis gadis berbaju merah jambu. Aksi puteri umno ini juga tidak kurang hebat. Sejujurnya terasa malu melihat tingkah laku puteri umno. Dengan pakaian ketat,terjerit pekik dan terkejar kejar seperti dalam satu pesta. Kemudian datang pula kumpulan remaja berbaju oren melakukan aksi yang sama. Alahai inikah anak bangsaku?

Dalam alunan zikir dan selawat,didepan mata pula tingkah laku yang tidak sopan datang rasa pilu dan sedih. Inikah generasi yang akan memimpin negara? Mereka inikah yang bakal menjadi pemimpin kepada anak bangsa? Inikah rupa umat Nabi Muhammad? Malang sungguh bangsa melayu,patutlah ianya makin layu..

Jerit pekik anak anak umno ini terhenti seketika bila diberikan aiskrim satu sorang. Mudah sangat nak dijinakkan rupanya. Sekali lagi aksi anak anak muda ini terhenti bila Datuk Shafie Afdal menghampiri dan bersalam dengan mereka. Puteri umno menundukkan badan bersalam sebagai tanda hormat. Terkeliru rupanya mereka mana halal mana yang haram.

Menjelang tengahari,suara dari kelompok umno makin hilang. Mungkin tak tahan dengan cuaca yang semakin panas. Sedang dari kelompok Pas,zikir dan selawat terus dialunkan.
Saya meninggalkan sirusa hampir jam 2 petang untuk meninjau pos Teluk kemang. Waktu itu puteri umno sudah menghilangkan diri. Yang tinggal hanya beberapa orang dari pemuda umno,itupun sudah mula duduk bersila diselimuti bendera Bn sambil makan epal.

Saya tidak pasti atas sebab apa maka umno masih dipilih oleh pengundi Bagan Pinang. Atas sebab apa pula umno dianggap masih relevan. Hampir sehari dihidangkan dengan aksi terlampau pemuda,puteri dan putra umno menyebabkan saya buntu memikirkan apakah siri tarbiyyah yang umno terapkan pada anak muda ini. Kehadiran wanita dan pemimpin umno tidak memberi apa apa erti kerana mereka langsung tidak menegah dan menasihati anak anak muda ini.

Saya sedar PAS dan umno berada di landasan yang berbeza. Namun anak anak muda yang saya lihat itu adalah anak bangsa saya dan anak orang Islam. Oleh itu rasa gusar, bimbang,terkilan tetap wujud. Namun kegusaran tersebut tidak memberi apa apa erti kerana saya pasti umno lebih suka memberikan kebebasan dan keseronokkan yang akhirnya akan menyebabkan anak anak muda ini terbabas tanpa kawalan,tanpa pertimbangan agama. Barangkali hanya itulah caranya untuk meraih sokongan golongan muda agar tetap bersama umno.


Bagan Pinang ditinggalkan untuk diurustadbir oleh Isa samad. Tunggu dan lihat,apa lagi yang agaknya akan tergadai. Harapnya Perhimpunan Agung umno yang berlangsung sekarang turut membincangkan kepincangan akhlak golongan muda dalam umno. Harapnya dalam prk akan datang tak akan ada lagi aksi tonggeng punggung dan perlakuan tidak bermaruah.
Salam ukhuwwah.






Selasa, 13 Oktober 2009

Prk Bagan Pinang


Prk Bagan Pinang dah berlalu. Kemenangan besar BN dengan peningkatan 5435 berbanding 2333 dalam pru yang lalu. Memang terasa hiba dengan kekalahan PAS di Bagan Pinang. Kadang datang perasaan hairan bagaimana seorang yang sudah disahkan perasuah boleh menang besar. Atas nilaian apa agaknya Isa Samad dipilih. Apakah 'jasanya' selama 22 tahun sebgai MB Negeri Sembilan sangat 'besar' hingga tak termampu ditolak oleh pengundi Bagan pinang.

Pas telah menawarkan calon yang lebih baik,lebih bersih. Pas telah memberikan satu pilihan kepada pengundi di Bagan Pinang. Memilih antara dua pilihan,yang bersih atau yang telah terpalit dengan kotoran. Dan pilihan telah dibuat maka sewajarnya semua pihak menghormati pilihan tersebut. Pengundi Bagan Pinang telah membuat keputusan untuk memilih Isa Samad sebagai YB mereka. Pas tak rugi apa apa,apa lagi sebelum ini Bagan Pinang bukan milik Pas.

Ada ikhtibar dan pengajaran. Ada ilmu dan pengalaman baru yang dikutip sepanjang prk ini. Memang PR hanya memerlukan 3 kerusi sahaja untuk menumbangkan BN di Negeri sembilan. Namun PAS di negeri sembilan belum kukuh. Masih banyak yang perlu dilakukan. Kemenangan tidak datang dengan mudah. Pas cuma belum menang.

Sebelum inipun Pas dah terbiasa dengan kekalahan. Hanya senario politik sepanjang 2009 ini memihak kepada PR. Dengan 9 Prk,7 berpihak pada PR dan hanya 2 berpihak pada BN. Itupun di Batang Ai Sarawak yang jauh dari pembangunan dan internet dan di Bagan Pinang yang undi pos menjadi penyelamat BN.

Jika BN selesa dan berbangga dengan kemenangan di Bagan Pinang,silakanlah. jika Bn merasakan itu adalah ukuran bahawa BN kembali kuat,biarkanlah. Kemenangan Isa Samad akan membuatkan ada pihak dalam umno yang tak senang duduk. Kita tunggu dan lihat.
Yang pasti pada umno rasuah bukan satu jenayah tapi hanya masalah disiplin parti.

Kadang kadang rumah boleh runtuh bukan kerana dirobohkan sesiapa tapi kerana dimakan anai anai.

Salam ukhuwwah



LinkWithin

Related Posts with Thumbnails